Efter omfattende kritik får Tesla Model 3 igen en afviserstilk. Først i Kina, hvor eksisterende biler også kan få eftermonteret afviserstilken.
Tesla giver sig. Efter omfattende kritik af den manglende afviserstilk i den nuværende udgave af Model 3, genindfører Tesla nu afviserstilken. Ved det seneste ’Highland’ facelift af Model 3 fjernede Tesla ellers afviserstilken til fordel for to trykknapper på selve rattet. Hardcorefans accepterede den nye løsning – alle andre var stærkt kritiske, og for nogle bilkøbere har det utvivlsomt været en ’dealbreaker’.
Tesla kan naturligvis ikke leve med at miste kunder på grund af noget så banalt som en manglende afviserstilk. Derfor gør den nu comeback.
I første omgang på det kinesiske marked, hvor afviserstilken allerede er genindført på alle nye Model 3. Interessant nok er Tesla gået et skridt videre og tilbyder at eftermontere afviserstilk på alle Model 3 ’Highland’.
2.200 kr. for eftermontering
Eftermonteringen foregår på et Tesla-værksted og er ikke helt billig: 2.499 yuan koster operationen – det svarer til ca. 2.200 danske kr. I første omgang kan det lade sig gøre for biler bygget siden 7. februar i år, men på sigt kan alle Model 3 ’Highland’ få eftermonteret stilken til afviserblinket.
Tesla har længe vidst, at det var en fejl at fjerne afviserstilken. Utilfredsheden var massiv, så da Tesla tidligere i år lancerede den faceliftede udgave af Model Y, var det inklusive afviserstilk (foto). I begge modeller har Tesla dog fjernet stilken, der bestemmer, om du vil køre frem, bakke eller sætte bilen i P. Det foregår i stedet på den centrale betjeningsskærm – og den løsning holder Tesla altså fast i.

Som vi konstaterede i vores test af både Model 3 Highland og den nye Model Y, fungerer den løsning også bedre. Det er mere intuitivt at swipe frem eller tilbage i samme retning, som du ønsker bilen skal køre i. Samtidig kan systemet som regel regne ud, om du vil køre frem eller bakke, og vælger derfor selv den rigtige indstilling.
Tesla er ikke alene
Den manglende afviserstilk var mere problematisk. Særligt i rundkørsler, hvor du først skal blinke den ene vej og derefter den anden, mens rattet bevæger sig.
Tesla er dog ikke det eneste bilmærke, der forsøger sig uden den klassiske afviserstilk. Den mangler også i flere Ferrarier, og den kommende udgave af Audi Q5 forsøger sig også uden en traditionel afviserblink.
Det er ikke første gang kritik får Tesla til at trække nye løsninger tilbage. Tidligere blev opdaterede udgaver af Model S og X lanceret med et såkaldt yoke-rat, der ikke var rundt, men fladt i top og bund. Argumentet var, at det ikke var nødvendigt at dreje rattet helt rundt. Argumentet holdt bare ikke helt, kunderne blev sure og Tesla vendte tilbage til det runde rat. I stedet blev yoke-rattet et tilvalg, man endda skulle betale for.
Sandsynligvis til Europa
Det vides endnu ikke, om afviserstilken også vender tilbage i Model 3 uden for Kina. Det er dog overvejende sandsynligt, fordi Tesla går meget op i at strømline produktionen. De Model 3, der sælges i Europa, fremstilles også i Kina. Det giver ingen mening for Tesla at køre med to forskellige løsninger.