Salget af Tesla Model Y rasler ned i Europa

Opdateringen af Model Y ser ikke ud til at hjælpe Tesla-salget i Europa: 5.917 solgte Model Y i juli sendte den tidligere bestseller ned på plads 60.

Opgraderingen af Tesla Model Y tidlgiere i år skulle holde fart i Tesla-salget. Det håbede Tesla i hvert fald selv på, men det står stadig mere klart, at Model Y-salget går kraftigt tilbage.

I juli blev der i alt solgt 5.917 Model Y i Europa – ikke bare i EU, men inklusive Storbritannien og EFTA-landene Island, Liechtenstein, Norge og Schweiz. Dermed falder den tidligere bestseller ned på en beskeden plads som nummer 60 i Europa. Det skriver flere medier som bl.a. Automotive News.

Salget halveret

Tesla leverer typisk biler i bundter omkring afslutningen af et kvartal. Lige på den anden siden – som i juli – leveres der sædvanligvis færre biler. Men selv sammenlignet med tallene for juli sidste år, er der ikke meget at hænge optimismen på for Tesla – salget er omtrent halveret.

Nedturen kommer til trods for, at Tesla sælger Model Y med attraktive rentekampagner mange steder i Europa.

Hitter i Norge

Norge er undtagelsen. Her blev den opdaterede Model Y den mest solgte bil i juli med 715 biler. Faktisk sælger Model Y så godt i Norge, at salget ligger 37 pct. højere end sidste år.

Alle andre steder i Europa er der dog nedgang for Model Y. Det gælder også i Danmark, hvor Model Y faldt ud af Top 10 i juli. 268 danskere fik leveret en Model i sidste måned – det rækker til en plads som nummer 12 på det danske bilmarked.

Tesla har oplevet tilbagegang siden sidste år, hvor Tesla-chef Elon Musk først støttede Donald Trumps valgkampange med 1,7 mia. kr., og efterfølgende blev en kontroversiel rådgiver for den amerikanske præsident.

Dacia topper i Europa

I Europa rykkede Renaults rumænske billigmærke Dacia til tops i juli med den kompakte Sandero. Den blev der leveret 21.040 styk af. VW T-Roc blev nummer to med 20.137 biler foran Toyota Yaris Cross med 18.983 biler.

[email protected]

6 Kommentarer

  1. Tesla lider under begrænset garanti periode, tillige med få km, hvor selv Renault/Peugeot/Citroen/VW med flere, har måttet efterkomme forbrugernes ønske.
    4 år eller 80.000 km hvad der kommer først, er simpelthen for kort en garanti med de reparations omkostninger en elbil har.

    Woke segmentets hærgen og ødelæggelser af Tesla biler alene fordi, at Elon Musk ejer 13,5 % af Tesla, er ved at ebbe ud de fleste steder. Det samme woke segment der for alt i verden vil se at Elon Musk Heilede da Donald Trump vandt valget i USA.

    Lad det handle om biler uden andre aspekter indblandet.

    • Fuldstændig enig, at den menige bilkøber lader sig påvirke af noget, der kommer fra woke-segmentet er mig ubegribeligt. Skal dog siges, at den flimrende prispolitik tidligere set fra Teslas side nok også gør nogle nervøse ift. et pludselig værditab.

  2. Han får som fortjent, hvis han vil være politisk i sin ageren, er det kun rimeligt og godt, at vi forbrugere stemmer med pengepungen og straffer Tesla.
    Fortryder i den grad, at jeg købte min Model 3, og havde jeg vidst dengang, at han ville støtte Trump og udtrykke sympati for et parti som AFD, havde jeg aldrig købt den.

    • Så det retfærdiggør hærværk m.m. for de resterende 86,5 % af aktie indehaverne?

      Hvor blev der da lige af den demokratiske ånd, eller er det kun når man er politisk enig?

  3. Mig ubegribeligt at man som Europæer vil købe Tesla, for det første på grund af Musk og hans ageren, men især fordi at USA prøver at gøre det umuligt for Europæiske bilmærker at sælge i USA - støt dog Europa og dermed dig selv.

    • Hvis vi skal bringe politisk korrekthed ind i bilkøb, så husk lige at biler som VW, Audi etc er produceret på baggrund af Qatariske investeringer. Et land, hvor man hugger hænder af tyve og ringeagter kvinder. Fuldt på højde med ET’s eskapader.

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here