Særligt Kina producerer langt flere elbilbatterier, end der er behov for. Overproduktion er med til at gøre batterier til elbiler billigere.
Verdens batterifabrikker kører på højtryk. Særligt i Kina, der er førende på området, overstiger produktionen nu efterspørgslen. Ganske markant endda, og det kan få stor betydning for priserne på elbiler.
Ifølge analysefirmaet S&P Global Mobility kan verdens fabrikker i år fremstille næsten 4.000 gigawatt-timer batterier, mens efterspørgslen fra bilproducenterne kun ligger på godt 1.100 gigawatt-timer. Med andre ord: Der bliver produceret næsten fire gange så mange batterier, som bilindustrien faktisk har brug for.
Det internationale energiagentur IEA bekræfter tendensen. Sidste år voksede den globale kapacitet til over 3 terawatt-timer, hvilket svarer til tre gange den faktiske efterspørgsel. Ifølge mediet Bloomberg New Energy Finance, der følger nye teknologier tæt, kan kapaciteten til at fremstille batterier ved udgangen af 2025 være helt op til fem gange højere end behovet.
Billigere batterier – billigere elbiler
For danske bilkøbere er overproduktion af batterier umiddelbart en god nyhed.
Når der produceres flere batterier, end der er behov for, vil priserne typisk falde. Det er også forventningen. Finanshuset Goldman Sachs vurderer, at gennemsnitsprisen på elbilbatterier falder fra 111 dollars pr. kilowatt-time sidste år til omkring 90 dollars i år – og yderligere helt ned til 82 dollars i 2026.
Det vil alt andet lige gøre elbiler billigere, fordi batterier fortsat er langt den dyreste komponent i elbiler. Typisk udgør batteriet omkring en tredjedel af prisen på en elbil.
Råvarer kan blive flaskehals
Men festen varer næppe evigt. Batterier kræver store mængder råstoffer som litium, nikkel og kobolt, og her er billedet mere usikkert. Produktionen af litium er ganske vist steget kraftigt de seneste år, så også her der lige nu et overskud på markedet. Alligevel advarer flere eksperter om, at efterspørgslen på sigt vil stige så meget, at der kan opstå mangel igen i slutningen af dette årti.
Prisen på litium svinger allerede. Senest har en mine-lukning i Kina sendt kurven lidt opad, selv om lagerbeholdningerne stadig er høje. Det viser, hvor følsomt markedet er – og hvor hurtigt billedet kan ændre sig.
Usikker fremtid
Hvis du går med tanker om at købe elbil, kan de kommende år blive ekstra interessante. De mange batterier på lager kan presse priserne ned og give bilproducenterne incitament til at lokke med gode tilbud.
På længere sigt er det ikke sikkert, at billedet holder. Stiger salget af elbiler yderligere, og bliver der mangel på råstoffer, kan priserne hurtigt trække i den modsatte retning. En oplagt risiko er spændingerne mellem Kina og vesten. Kina har allerede vist, at de er klar til at bruge deres dominerende position inden for en lang række råvarer som politisk pressionsmiddel.
Omvendt truer USA med meget høje toldsatser, hvilket også kan få priserne til at stige.
Andre ting trækker i den modsatte retning. Både i Europa og Sydkorea arbejdes der på at øge den lokale batteriproduktion. Samtidig satser stadig flere bilmærker på batterityper, der er mindre afhængige af de sjældne metaller, som især Kina sidder tungt på. Det kan holde batteripriserne nede.