Efter blot fire år udfaser Mercedes produktionen af EQA og EQB - to af Danmarks mest populære elbiler. Afløser kommer i 2026.
(Opdateret kl. 17 med nye oplysninger om produktionsstop) Mercedes har travlt med mærkets største modeloffensiv nogensinde. Over de næste to år vil Mercedes lancere hele 40 nye modeller. Omvendt får flere nuværende Mercedes-modeller fremrykket pensionen. Det gælder f.eks. EQE og EQE SUV, som Hvilkenbil kunne afsløre tidligere på måneden. Dermed får de to elbiler blot fire år på markedet, hvilket er usædvanligt lidt - en bils levetid er sædvanligvis seks til otte år.
Samme skæbne overgår nu to Mercedes-modeller, der er ganske populære i Danmark. Mercedes EQB, der er en af meget få elbiler med plads til syv, udgår af produktion med udgangen af 2025. Alt andet lige forventes det samme at ske for den teknisk identiske men kortere EQA med plads til fem.
Fås stadig i Danmark
På nogle markeder er det allerede for sent at bestille en ny Mercedes EQB.
Herhjemme optræder både EQA og EQB fortsat på den danske importørs hjemmeside, hvor bilerne kan konfigureres og bestilles. Ifølge Hvilkenbils oplysninger stopper produktionen af EQB med udgangen af 2025. Produktionen af den mindre EQA fortsætter muligvis kort ind i 2026. Under alle omstændigheder bør man nok skynde sig at bestille EQA eller EQB, hvis man vil sikre sig et af de sidste eksemplarer, inden det er slut.
Interessen fejler nemlig ikke noget. I Danmark har flere prisfald og tekniske opdateringer med bl.a. større batterier og længere rækkevidde gjort EQA og EQB til solide sællerter. I år er der således solgt 2.020 EQA og 1.667 EQB ifølge bilstatistik.dk, hvilket rækker til henholdsvis en 16. og 20. plads på listen over det danske bilsalg.
Moderne 800 volt-teknologi
Danske Mercedes-fans kan dog se frem til en spændende afløser for EQA/EQB. Angiveligt præsenteres den til foråret under navnene GLA/GLB. Elbil-udgaverne får tilføjelsen EQ Technology, og det er dem, der kommer til Danmark.

Teknisk bliver der tale om et stort fremskridt fra EQA/EQB. Afløseren baseres på den nye MMA-platform, som vi kender fra den nye CLA. Dermed kan Mercedes-fans se frem til topmoderne 800 volt-teknologi og software. Alt efter batteristørrelse bliver der formentlig tale om en rækkevidde på den gode side af 700 km og en max ladeeffekt på over 300 kW, der vil gøre det muligt at lynlade 10-80 pct. på cirka 20 minutter.
Bedre plads
Mercedes har tidligere beskrevet de kommende GLA/GLB som “et massivt fremskridt” sammenlignet med EQA/EQB.
Udover ny teknologi bliver de nye modeller også lidt større og især mere rummelige end EQA/EQB. Dermed imødekommer Mercedes et af de største kritikpunkter af den snart pensionerede model.