Analysefirma vurderer, at ud af Kinas 129 nuværende producenter af el- og hybridbiler vil kun 15 af mærkerne være en god forretning i 2030.
Flere års statsstøttet overproduktion er ved at vende det kinesiske bilmarked på hovedet. I en grad så eksperter vurderer, at ud af de 129 bilmærker, der findes i dag, vil kun 15 af dem være økonomisk levedygtige i 2030. Om godt fire år vil knap ni ud af ti kinesiske bilfabrikker altså enten være lukket eller snart blive nødt til at lukke.
Allerede for to år siden forudsagde He Xiaopeng, administrerende direktør og medstifter af Xpeng, at hver kinesisk bilproducent i 2030 skal sælge tre millioner biler om året for at overleve. Og Xpeng-stifteren vurderede, at kun otte mærker vil være i stand til det. Xpeng solgte i øvrigt 190.000 biler i 2024.
Allerede i dag er krisetegnene tydelige. Et åbenlyst sygdomstegn ses i Chengdu, en megaby med 21 millioner indbyggere. Her er nybilsalget mere end bare stagneret, nærmest gået i stå. Kinesisk-producerede Audier sælges til halv pris, og det kinesiske bilmærke FAW har sat deres 7-personers SUV ned med mere end 60 pct. Kun 30 pct. af bilforhandlerne er overskudsforretninger, viser en undersøgelse publiceret i august af China Automobile Dealers Association (CADA).
Flere steder hober de mange usolgte biler, som ikke har kørt en eneste kilometer, sig op på regulære bilkirkegårde. Andre steder forsøges de langtidsparkerede nye biler solgt på auktion, f.eks. via Alibaba, Kinas svar på Amazon.
Massiv statsstøtte giver bagslag
Produktionskapaciteten hos de kinesiske bilproducenter er i dag dobbelt så stor som de 27,5 millioner biler, kineserne producerede i 2024. Det viser en analyse fra konsulentfirmaet Gasgoo Automotive Research Institute.
Overkapaciteten betyder, at mange års statsstøtte nu rammer kineserne lige i ansigtet. Målet med den målrettede og åbenlyse statsstøtte har fra begyndelsen været at gøre Kina til verdens førende elbilproducent. Det mål er i den grad nået. Og meget mere til – hvilket er problemet.
Kina har flere bilmærker, der producerer langt flere biler, end verdens største marked kan opsuge. Fordi bilindustrien er blevet prioriteret ud i alle grene af partiapparatet for at nå Kinas Kommunistiske Partis produktionsmål. Industriens og de lokale politiske lederes bestræbelser på at honorere den centrale topledelses krav har været – og er – altså vigtigere end at indrette produktionen efter forbrugernes behov.
Derfor er det i dag stort set umuligt for langt størstedelen af de pt. 129 bilproducenter at skabe overskud. Og det er det internationale analyseinstitut AlixPartners, som vurderer, at kun 15 af dem vil være gode forretninger i 2030.
Den grundige analyse er spændende læsning. Foretaget af det britiske nyhedsbureau Reuters.
Vækst fremfor alt
Kinas Kommunistiske Parti lancerede i 2009 et program, der skulle opmuntre bilfabrikkerne til at producere elbiler. Og opmuntre kineserne til at købe dem. Programmet blev ledsaget af milliarder i statsstøtte.

Xi Jinping, der er en nøglefigur i Kinas økonomiske vækst, var i 2007 blevet en del af partiets topledelse. Han fik ansvaret for at afvikle De Olympiske Lege 2008 i Beijing, og i 2012 blev han partiets generalsekretær og formand for Den Centrale Militærkommission. Året efter overtog han præsidentposten og har siddet der siden.
I 2017 var antallet af elbiler stadig ubetydeligt, men et grundigt og omfangsrigt dokument. "Medium- and Long-Term Development Plan for the Automotive Industry", der er helt i tråd med Xi Jinpings planer for Kinas udvikling, satte for alvor gang i processen. Topledelsens mål i 2017 var, at de kinesiske bilproducenter i 2025 skulle være i stand til at producere 35 millioner biler.
Et af 2017-planens overordnede mål var at øge beskæftigelsen og den økonomiske vækst. Rentabilitet, overskud, lønsomhed – kært barn har mange navne – og bæredygtige konkurrencevilkår var uden betydning. Ordene “vækst” og “verdensledende” stod over alt andet.
Præsident Xi Jinping synes ikke at have justeret sine og kommunistpartiets ambitioner. I sin tale på FN's generalforsamling i onsdags bebudede han bl.a., at Kina vil udvikle nye elbiler.
Når toppen taler
“Når der udgår et direktiv fra topledelsen i Beijing om, at elbiler er en strategisk industri, så vil hver eneste provinsguvernør have en bilproducent. De vil stå sig godt med partiet,” siger australske Rupert Mitchell til Reuters.
Han er makroøkonomisk kommentator og har tidligere arbejde for en kinesisk elbilproducent.
De lokale partibosser har derfor tilbudt store bilproducenter arealer på fordelagtige vilkår for at få producenterne til at etablere sig, viser Reuters research.
Den grundige analyse inkluderer dokumentation i form af regeringspapirer, rapporter fra statsmedier, retsdokumenter og forbrugerklager. Reuters journalister har interviewet 20 centrale observatører og aktører i og udenfor Kina og har rettet henvendelse til industri- og handelsministerierne. Uden at få svar på de stillede spørgsmål.
Reuters ville gerne have haft svar på spørgsmål om den kinesiske bilindustris udfordringer, udsigterne for fremtiden og centralledelsens rolle i at tilskynde og støtte overproduktion.
National Development and Reform Commission, der har det afgørende ord i planlægningen af Kinas økonomiske kurs, og State Council Information Office, der håndterer journalisters forsøg på at komme i kontakt med embedsmænd og politikere, har ikke svaret på Reuters henvendelser.
Som Michael Pettis, seniorforsker ved Carnegie China, siger til Reuters: “Problemet med den overskydende kapacitet i Kina er et systemisk problem.”
Interessant👍