Fra skrot til guld: Sælg den gamle bil og køb en lille elbil

dacia spring

80.000 kr. er præmien, hvis en italiensk ejer af en gammel bil skrotter den og køber en lille elbil. EU’s genopretningsfond finansierer.

En lukrativ og fristende ordning, der skal sætte gang i salget af elbiler, har fundet vej til et af de EU-lande, hvor det kniber med at skubbe salget i gang. Landet er Italien, hvor viljen til at købe elbiler indtil videre halter gevaldigt.

En pose med en halv milliard euro (ca. fire milliarder kroner) fra EU til Italien skal stimulere italienerne til at købe langt flere elbiler. Pengene bliver uddelt som en slags skrotpræmie, men en skrotpræmie med betingelser. For den skrottede bil skal være så gammel, at den udleder så mange skadelige stoffer, at den rubriceres under euro 5-normen. Det vil sige, at bilen skal være fra før 2013.

Samtidig skal bilejeren købe en ny elbil under en vis prisgrænse. Altså tilskyndes køb af små elbiler for at øge salget blandt lavindkomst-italienere, der bor i byer, hvor luftforureningen er værst.

Det skriver Automotive News.

Klækkelig miljørabat

Skrotpræmiens størrelse afhænger blandt andet af, hvor meget den gamle bil forurener. I mest lukrative fald kan skrotpræmien løbe helt op i 80.000 kr., og på italiensk betyder det for eksempel, at den lille rumænske Dacia Spring (foto øverst), der i Italien koster lidt over 110.000 kr., med størst udbetalte skrotpræmie kan erhverves for 30.000 kr. En Citroën ë-C3 kan med den maksimale skrotpræmie fås til under 100.000 kr.

Målt på befolkningstal er Italien det tredjestørste af EU’s 27 medlemslande. I støvlelandet bor knap 60 millioner mennesker, men i årets første otte måneder købte de kun 53.887 elbiler. 

I EU’ mest befolkningsrige land, Tyskland, købte de 84 mio. tyskere 336.707 elbiler. De knap 67 mio. franskmænd købte 184.871 elbiler. I Danmark, der af EU-landenes duks, når det kommer til salg af flest solgte elbiler pr. indbygger, blev der fra januar til og med august i år solgt lidt over 75.000 elbiler. Befolkningstallet i Danmark er på lige godt seks millioner.

Ubrugte corona-milliarder

Skrotpræmien til de italienske elbil-købere kommer fra EU’s Genopretningsfond, der blev vedtaget af EU’ stats- og regeringschefer i kølvandet på corona-pandemien i 2020. Genopretningspakken “Next Generation EU” på 724 milliarder euro (5.400 mia. kr.) skulle, som det hed sig, være et “fælles svar på den alvorlige sundheds- og økonomiske krise, som blev forårsaget af Covid-19”.

Midlerne blev bl.a. øremærket til “fokus på grøn omstilling, digitalisering og den demokratiske retsstat”.

Problemet i dag er, at politiske slagsmål, langsommelig administration og et omfattende bureaukrati har forsinket udbetalingerne, og det har affødt en kritisk rapport fra Den Europæiske Revisionsret. Ved årsskiftet 2024/25 var under halvdelen af Genopretningsfondens milliarder udbetalt til EU-landene. Midlerne skal ifølge det vedtagne være udbetalt senest ved udgangen af 2026.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here