Allerede i december kan EU være klar med nye regler, der skal gøre det langt billigere at fremstille kompakte og billige elbiler til europæiske bilkøbere.
Alt tyder på, at EU vil tillade og opmuntre til en ny klasse af kompakte og billige elbiler, der skal fremstilles i Europa til europæere. Ifølge nyhedsbureauet Reuters kan EU-kommissionen allerede i december være klar til at annoncere den nye bilklasse, der er inspireret af de japanske Kei-cars.
Idéen er den samme: EU vil slække på miljø- og sikkerhedskrav til en ny klasse af kompakte elbiler, der til gengæld vil gøre det muligt for langt flere europæere at skifte til elbiler. Samtidig bliver det billigere for europæiske producenter at fremstille økonomisk overkommelige elbiler og dermed konkurrere med kinesiske konkurrenter, der nyder godt af kinesisk statsstøtte.
Ned til 112.000 kroner
Målet er at bringe prisen for de billige, ‘hjemmelavede’ elbiler ned til mellem 15.000 og 20.000 euro - altså mellem 112.000 og 150.000 danske kroner.
Men modsat japanske Kei-cars, der højst må være 3,4 meter lange og 148 cm brede, lægger EU op til, at de såkaldte ‘E-biler’ må være op til 4,2 meter lange. Dermed kan de opfylde behovene for mange europæiske familier.
EU-kommissionens kommissær for industri, Stephane Sejourne, siger til Reuters, at det nødvendige regelsæt kan blive annonceret 10. december. Det vil være endnu en god nyhed for Europas bilindustri, der også får lidt tiltrængt opmuntring i en ny analyse fra Bloomberg.

Analysen konkluderer, at europæisk bilindustri efter flere år med faldende salg, stigende kinesisk konkurrence og store udfordringer med omstilling til elbiler, endelig når bunden i år. Allerede næste år lysner det, og her vil mere lempelige EU-krav til en hel bilklasse skubbe yderligere på en mere positiv udvikling.
Bilmærker beder EU om hjælp
Mange europæiske bilmærker har da også efterlyst lidt lovgivningshjælp fra EU i konkurrencen med Kina.
I juni bad Stellantis’ bestyrelsesformand John Elkann EU om netop at indføre mindre strikse krav, som vil gøre det muligt for europæiske bilproducenter at fremstille de små og billige elbiler, som mange europæere efterspørger.
Så sent som i går kom Renaults nye chef Francois Provost med en lignende opfordring. Provost foreslår, at de mere lempelige miljø- og sikkerhedskrav skal gælde 10-15 år frem, for at sikre et godt afsæt for den nye klasse af ‘E-biler’.
Meget tyder på, at EU lytter, og allerede giver grønt lys i næste måned.







Familiebiler i Golf-klassen med ringe sikkerhed.
Fordi de europæiske bilproducenter er bedre end kineserne til at producere biler med lavt sikkerhedsniveau?
Bizart.