Danskerne går efter lav pris, når de lader elbilen op. Og det gavner både økonomi og klima, fordi det øger forbruget af strøm fra vedvarende energi.
Langt de fleste danske elbilejere skæver til elprisen, når de lader elbilen op. Dermed gavner de ikke bare deres privatøkonomi, men også - helt ubevidst - klimaet og det danske elnet.
Det viser en ny analyse blandt danske elbilsejere, som A&B Analyse har lavet for Energi Fyn. Undersøgelsen slår fast, at fire ud af fem elbilejere vælger at lade elbilen op, når elprisen er lavest. Kun 21 procent planlægger deres opladning ud fra, hvornår strømmen kommer fra vedvarende energikilder som sol- og vind.
Gavner fællesskabet
Selv om flertallet af elbilejere altså umiddelbart mest tænker på sig selv, gavner deres adfærd faktisk fællesskabet.
“Det er helt naturligt, at økonomien spiller en stor rolle. Men det positive er, at lav pris og grøn strøm ofte går hånd i hånd, så når du går efter en lav pris, bruger du også strømmen på de tidspunkter, hvor der enten ikke er ret meget pres på elnettet, eller allerede er masser af strøm fra vedvarende energikilder tilgængeligt,” forklarer Christian Drejer, kommerciel direktør hos Energi Fyn.
Elbilejere føler ansvar
Selvom klimaet ikke altid er førsteprioritet, når danske elbilejere planlægger opladningen, viser analysen, at 77 procent ikke desto mindre føler et ansvar for at flytte deres forbrug, så elnettet ikke bliver overbelastet.
“Det er et stærkt signal om, at elbilejere er bevidste om deres rolle i energisystemet. Når man lader bilen, når der er rigeligt med vedvarende energi, gør man både noget godt for pengepungen og for elnettet,” siger Christian Drejer.
Prisen guider forbrugerne
At elbilejerne bruger prisen som pejlemærke og flytter deres forbrug derefter, er derfor en god ting, fastslår Christian Drejer.
Det faktum, at pris påvirker forbruget, er ikke nyt, og det er en af årsagerne til, at den samlede elpris typisk er højere mellem kl. 17-21, hvor der populært udtrykt er myldretid på elnettet, når alle kommer hjem og tænder for lyset, kogepladerne, fjernsynet og computeren.
Nettrafik fordeler trykket
Det sætter elnettet under pres. For at alle elbilejere ikke også samtidig sætter stikket i deres ladeboks, stiger den såkaldte nettarif.
Man betaler nettarif for at få strømmen transporteret gennem elkablerne og ud til sin stikkontakt, og betalingen går til det netselskab, der ejer og vedligeholder elnettet, hvor man bor.
Men udskyder man opladning af elbiler til nattetimerne, hvor der ikke længere er myldretid på elnettet, drager man fordel af lavere elpriser. Og det vælger langt de fleste elbilejere altså at gøre.






