Tilløbet har været langt, men nu hitter Citroëns billige elbil ë-C3 i en grad, så det løfter mærkets salg i Europa med 32 procent.
Det er næsten historien om den grimme ælling om igen. Citroën ë-C3 fik en hård start på tilværelsen som det franske bilmærkes håb om en ny, folkelig bestseller, men har nu forvandlet sig fra taber til vinder.
I en periode med et halvslapt bilsalg i Europa, øgede Citroën sit europæiske salg i sidste måned med hele 32 procent. Det viser tal fra Dataforce, skriver branchebladet Automotive News.
Især C3 og den forlængede C3 Aircross (foto) trækker fremgangen for Citroën. Og det kommer måske som en overraskelse for danske bilkøbere.
Skidt start i Danmark
Herhjemme sælges kun den elektriske udgave med betegnelsen ë-C3. Og den kom skidt fra start i Danmark, hvor softwareproblemer udskød premieren med et år. En kæmpe ærgrelse for Citroën, for da var ë-C3 allerede udråbt som “Danmarks billigste elbil”, der som den første kunne sælges for under 200.000 kroner og dermed gøre elbiler tilgængelige for langt flere danskere.
I stedet måtte frustrerede Citroën-forhandlere sende deres kunder hjem med uforrettet sag, mens flere konkurrenter som Hyundai Inster og BYD Dolphin Surf kunne skiftes til at prale af at være “Danmarks billigste elbil”.
Da ë-C3 endelig kom til Danmark, var det tilmed til lunkne anmeldelser. Også i Hvilkenbil, der fandt rækkevidde og især den langsomme opladning undervældende. Siden er ë-C3 blevet billigere, så præstationerne bedre matcher prisen.
Opmuntrende undtagelse
Men lige som i eventyret ender det hele tilsyneladende godt for Citroën. Ikke alene kan mærket notere stor fremgang i salget. Efterspørgslen på C3 er så massiv, at fabrikken i slovakiske Trnava, der fremstiller 300.000 C3 årligt, ikke længere kan følge med. Kapaciteten er “fuldstændig mættet”.
“Vi tager imod flere bestillinger på biler, end vi kan producere,” siger Citroën-direktør Xavier Chardon til Automotive News.

For at følge med, vil Citroën fra næste år også fremstille C3 og C3 Aircross på fabrikken i serbiske Kragujevac. Det vil øge produktionen med 40.000 biler årligt.
“Vi er lidt en undtagelse lige nu - det er opmuntrende,” siger Chardon, når han sammenligner Citroën med en generelt presset europæisk bilindustri.
Salget stiger i Danmark
I Danmark er der også kommet mere fart på salget af Citroëns mindste og billigste elbiler.
I oktober var ë-C3 Aircross den 14. mest solgte bil i Danmark med 270 biler - blot én bil efter den meget roste Renault 5 i samme prisklasse, der i går vandt titlen som Årets Bil i Danmark.
Og det er kun tallene for den lange Aircross-udgave. Hertil kommer 93 styk af den ‘almindelige’ ë-C3, der faktisk netop nu er Danmarks billigste elbil til priser fra 160.000 kroner.
Citroën må dog formentlig aflevere den utvivlsomt salgsfremmende titel i næste måned. Her lancerer BYD en basisudgave af ë-C3-konkurrenten Dolphin Surf til blot 150.000 kroner.
Indtil videre kan Citroën dog lune sig ved salgstallene, der går op for C3 og C3 Aircross, mens der kun blev solgt 36 BYD Dolphin Surf i sidste måned.






