Officielt: EU vil tillade fossilbiler efter 2035

Efter pres fra bilindustrien bløder EU Kommissionen op på 2035-kravet om total udfasning af fossilbiler. Biler skal dog fortsat reducere CO2-udslippet 90 procent.

Så er det officielt: EU Kommissionen bekræfter i en pressemeddelelse, at 2035-kravet om total udfasning af fossilbiler fra 2035 bliver revideret og blødt op. Der er tale om et lovforslag, der stadig kan blive ændret før en endelig vedtagelse.

2035-kravet var baseret på 100 procent reduktion af bilers CO2-udledning, der reelt ville gøre det umuligt at sælge biler med forbrændingsmotorer. Det krav er nu reduceret til en CO2-reduktion på 90 procent. 

Dermed kan Europas bilproducenter fortsat fremstille og sælge biler, der kører med en forbrændingsmotor efter 2035.

Ikke noget fossil-comeback

Der bliver dog på ingen måde tale om et comeback til de klassiske benzin- og dieselbiler. De biler, der fortsat vil have en fossilmotor, bliver ladehybrider eller elbiler med en mindre benzinmotor, der fungerer som generator, der lader batteriet. Altså biler, der delvist kører på el. 

EU vil dog også tillade brug af syntetisk- og bio-brændstof, der kan bruges i forbrændingsmotorer. Disse brændstoffer bliver dog så dyre, at de formentlig mest vil blive brugt til kostbare performancebiler. Det vil holde liv i tyske premiummærkers topmodeller, men bliver næppe til at betale for almindelige forbrugere.

Omstilling til elbiler fortsætter

I praksis fortsætter omstillingen til elbiler. Med kravet om 90 procent CO2-reduktion bliver ladehybrider og EREV-biler en niche efter 2035. Men over de kommende 10 år, kan delvist elektriske biler få en større markedsandel end i dag. Udfordringen er, at mens elbiler bliver billigere, er ladehybrider og EREV-biler relativt dyrere at fremstille, fordi de både indeholder fossil- og el-teknologi.

Dermed handler opblødningen af 2035-kravet især om at skaffe tid til især tysk bilindustri, der tjener langt mere på at sælge fossil- end elbiler.

Støtte til billige elbiler

At elbiler fortsat har førsteprioritet understreges af flere initiativer fra EU Kommissionen:

Frem mod 2035 får europæiske bilproducenter såkaldte ‘super-kreditter’, der skal gøre det billigere at fremstille mindre elbiler. EU har tidligere omtalt initiativet som “E-cars”. Bilerne må være op til 4,2 meter lange, hvilket vil gøre dem store nok til de fleste europæiske familier. Målet er at gøre det lettere for europæiske bilmærker at konkurrere med billige, kinesiske elbiler.

EU Kommissionen vil også have de enkelte medlemslande til at kræve, at firmabiler skal være elektriske. Er de tilmed “made in EU”, skal de også kunne få adgang til økonomiske støtteordninger.

Europæisk batteriproduktion

Endelig vil EU støtte udviklingen af europæisk batteriproduktion med over 13 milliarder kroner. Pengene skal gå til firmaer, der udvikler batterier, hvor hele værdikæden er europæisk. Det skal mindske afhængigheden af kinesiske batterier, der i dag sidder på langt den største del af markedet.

Selv om 2035.kravet er blødt op, er det fortsat EU’s mål at være CO2-neutral i 2050.

Lynanalyse: VW og Co. vinder tid

Europas bilproducenter har fået et pusterum og lidt længere tid til at sælge de fossilbiler, som de stadig tjener gode penge på. 

Tilhængerne vil sige, at pusterummet er tiltrængt og kan polstre dem til at klare sig i konkurrencen med Kina. Skeptikerne, at det øger afstanden op til de kinesiske bilproducenter.

Reelt efterlader kravet om 90 procent CO2-reduktion meget lidt plads til fossilbiler. Dermed fortsætter omstillingen til elbiler, der hele tiden bliver billigere. 

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here