Hvilkenbils redaktør, Jens Velling, blogger om Renaults discountmærke Dacia, der ligner en gave til alle danskere, der gerne vil købe bil, som de køber dagligvarer.
Hvilkenbil har haft Dacia Lodgy til test. Sjældent har det været så nemt at dele stjerner ud. Bilteknisk er den rumænske discount-mpv kørt agterud af konkurrenterne. Finish og materialer sender dig 15 år tilbage i tiden, og det samme gælder sikkerheden, som crashtest-eksperterne Euro NCAP takserer til usædvanligt ringe tre ud af fem stjerner.
Det er bagsiden af medaljen. Forsiden – og den glimter særligt stærkt i Danmark med verdens højeste bilafgifter – er, at Dacia Lodgy omtrent kun koster det halve af konkurrenterne. Altså én stjerne til bilen, seks til prisen og så ender Dacia Lodgy på gennemsnitlige og ganske hæderlige 3 stjerner.
Det er, som de siger i Jylland, ikke så ringe endda. Faktisk tror jeg, at det er mere end rigeligt til Dacia Lodgy’s målgruppe. For mens vi, der skriver om biler, ofte har en drenget hang til at bedømme alle biler efter følelsesladede værdier som køreglæde, køreegenskaber og præstationer, vurderer langt de fleste danskere biler med tegnebogen i stedet for hjertet. Og her står Dacia uhyre stærkt. For storfamilien, der blot vil have et billigt, rummeligt og pålideligt (der er 3 års fabriksgaranti) transportmiddel med plads til dine og mine børn, er Dacia Lodgy et reelt alternativ til at låne mange flere penge i banken eller tage til takke med godt brugte Opel Zafira’er og Citroën Picasso’er med langt over 100.000 kilometer på tælleren.
Personligt vil jeg stadig vælge den brugte kvalitetsvare. Men igen – jeg går op i biler på samme måde som andre går op i rødvin, smartphones eller carboncykler. Og derfor har jeg også stor respekt for, at det store flertal går op i noget andet end biler, og bare vil have deres transportmiddel så billigt som muligt.
Her ligner Dacia en drøm for det flertal af danskere, der køber biler på samme måde som jeg køber mælk, gulerødder, mel eller andre basisvarer i den lokale discountbutik: Jeg er fuldstændig ligeglad med, om der står Netto, Aldi eller Lidl på indkøbsposen, bare jeg har fået det billigst muligt. Det er det discount-koncept, som Dacia for første gang indfører på det danske bilmarked. Mit bilhjerte kan måske godt ærgre sig lidt over udsigten til horder af rumænske discountbiler på de danske veje. Men hjernen er ikke i tvivl: Dacia bliver et kæmpe hit for mange danske bilkøbere og et tilsvarende brutalt wake-up call for konkurrenterne. Så nej, jeg kommer ikke selv til at køre Dacia, men jeg kommer heller ikke til at rynke på næsen, af dem der gør.
Læs testen: Du for hvad du betaler for med Dacia Lodgy
En ærlig vurdering af en bilmand, meeen… Vi har selv købt en Dacia Lodgy som vi – efter tre måneders ventetid – får i denne uge. Som familiefar til fire tæller den formidable pris big time, men sikkerheden må ikke forvandles til “usikkerheden” Og det gør lodgy altså heller ikke. Javel, den er ikke fantastisk, men det er detaljer, der forhindrer den i flere stjerner og godkendt efter de skrappe danske regler er den selvsagt. Og hvis man måler efter 2-3 år gamle biler, så er den på højde med dem og hvor mange meget ældre dytter ikke rundt i ældre dytter end det?? Pladsen er uovertruffen, motoren en af verdens bedste diesler og den er forbavsende kvik. Det SKAL også med, for ja, man sparer kassen, men der er også sparet på luksussen. Den er til gengæld ret billig at tilkøbe..
Det har du helt ret i.
Så der er bare nogle der ikke vil spare hvor de kan:-):-).
Vi har også lige fået vores i mandags.
Det er en fantastisk bil.
Kan ikke helt forstå dem der ikke vil spare penge……….
Hej
Jeg har læst div. test om Lodgy som har været meget blandede fra pessimisterne fra fdm til nogle ganske begejstrede hollandske og tyske anmeldelser. Personligt tiltaler den basale stil mig ganske meget og jeg synes helt ærligt bilen er pænere end mange af de etablerede konkurenter. Det er dog ærgerligt at dacia ikke tager et par af de højere udstyrsvarianter hjem. el-ruder på bagdørene og læderrat ville trods begejstring for det basale stadig være en dejlig ting i hverdagen.