BILTEST: X-faktoren får et løft i BMW 3 GT, der forener elegance med praktisk sans og sport med komfort. Men både dieselmotoren og merprisen er rå.
Hvilken bil?
GT er den første hatchback med stor bagklap i BMWs 3-serie. Hvad angår plads og praktisk sans kiler GT sig ind mellem sedan og stationcar, men prestige- og prismæssigt lægger den sig i toppen af 3-serien. BMW 3 GT er det direkte svar på Audi A5 Sportback, der med sit elegante Walter de Silva-designede karrosseri har været et hit for Audi. Helt så graciøs er GT-udgaven ikke – den er snarere 3-seriens schweizerkniv med mange talenter. Her tester vi billigste udgave, 318d GT, til 552.000 kr.
Vidste du at?
BMW 3 GT er større, end du tror. Faktisk 20 cm længere, 8 cm højere og 2 cm bredere end 3-serie Touring. Samtidig er akselafstanden forlænget med 11 cm og dermed skal du op i Lang-udgaven af 7-serien for at få tilsvarende benplads i en BMW, mens 5-serien slet ikke kan være med.
Sammen med et lækkert bagagerum under den el-drevne bagklap, gør det 3 GT til en usædvanligt praktisk BMW. Læg hertil et karakteristisk, lidt særegent design, og 3 GT kan være på vej mod kult-status i BMW-programmet.
Hvordan er førerpladsen?
Nøjagtig som i 3-serien, men siddestillingen er 6 cm højere og det gør underværker for komforten og overblikket: Alle andre end hardcore 3-serie-fans med hang til at køre stærkt, vil finde sig bedre tilpas i den ophøjede 3 GT-kabine – her scorer GT virkelig point. Ergonomien – altså forholdet mellem sæde, rat og pedaler – fås ikke bedre. Desværre savner man lænde- og sidestøtte i de faste, men meget flade sæder, og så virker det fedtet, at ryglænet kun kan justeres i hak.
Hvordan opleves kabinen?
Konservativ og koksgrå og mere nøgtern end luksuriøs, men også solid som en bayersk bankboks. Betjeningen er klassisk BMW med greb og knapper, der sidder logisk og virker intuitivt – og så har genvejstaster gjort det nemmere at bruge i-Drive systemet med den lækre joy-stick knap mellem forsæderne. Wauw-effekten kommer af den overdådige plads på bagsædet og bagagerummet, der faktisk er 25 liter større end i 3-serie Touring. Praktisk sans i elegant indpakning giver 3 GT X-faktor.
Er sikkerheden i orden?
BMW 3 GT er ikke crashtestet, men den almindelige 3-serie scorede alle fem stjerner i Euro NCAPs crashtest. I den test var det kun beskyttelsen mod piskesmæld og den såkaldte pæletest, hvor bilen glider sidelæns ind i en metalpæl med 29 km/t, der ikke var perfekte. Vi formoder, at 3 GT vil slippe fra en crashtest med topresultat – ikke mindst fordi det ofte øger sikkerheden at sidde lidt højere. Læs mere om crashtesten af BMW 3 sedan på sikkerbil.dk.
Hvordan kører den?
Vi skal have brevvægten frem for at måle forskellene på GT og den almindelige 3-serie, men den er der: BMW 3 GT kører fremragende, men ikke helt så formidabelt som sedan og stationcar.
Feinschmeckere mærker, at tyngdepunktet ligger højere, og at 3 GT både er større og tungere, og det tager toppen af den sidste styrepræcision og agilitet. Til gengæld har komforten bogstaveligt talt fået endnu et løft i GT 3 med en affjedring, der rammer det gyldne kompromis mellem sport og komfort klokkerent. Det fås ikke bedre, basta.
Hvordan er motoren?
Tilstrækkelig. Du savner ikke fart i 318d, omvendt er du ikke i tvivl om, at den fine undervogn nemt kunne tumle dobbelt så mange kræfter. De 143 dieselheste støjer fortsat rigeligt og start-stop funktionen er så grov, at du mere tænker Massey-Ferguson end BMW, når ”traktoren” starter. Heldigvis er det 8-trins automatgear til 38.000 kr. som testbilen var udstyret med, væsentligt mere velopdragent. Med blide skift nåede vi et snitforbrug på 17,3 km/l – det er godkendt. Det er sidespejlene til gengæld ikke: Som på sedan og stationcar skaber de for meget vindstøj i 3 GT.
Passer prisen?
Det kommer helt an på, hvem du er. BMW GT 3 er 50.000 kr. dyrere end Touring – og hele 81.500 kr. dyrere end sedanen. Det er en pebret ”premium” – selv for en premium-model. Til gengæld er 3 GT 10.000 kr. billigere og rummeligere end 518d sedan. Dermed er vi tilbage ved det klassiske spørgsmål om smag: Rammer 3 GT’s unikke kombination af plads og prestige dig lige i hjertekulen, passer pengene. Ellers klarer du dig fint med en BMW 3 Touring.
Er der alternativer?
Ind til Mercedes kommer med en C-klasse-baseret udfordrer, er Audi A5 Sportback eneste direkte rival. Audi har ”first-mover” fordel i den eksklusive klasse, er 8.000 kr. billigere og udstyret med en mere kultiveret 150 hestes dieselmotor. Skønheden fra Ingolstadt er også mere elegant end bissen fra Bayern, men BMW 3 GT er klart rummeligere og byder på bedre overblik fra førersædet, lige som baghjulstrækket giver velafbalancerede køreegenskaber. Det er et tæt duel, der afgøres på smag.
Konklusion:
For: Mest rummelige BMW i karakterfuldt design
Imod: Vindstøj, grov dieselmotor, pebret merpris
Hvilkenbil siger:
BMW GT 3 er ikke så elegant som Audi A5 Sportback, men alligevel et pletskud, fordi den både er praktisk og helt sin egen. BMW 3 GT tør være anderledes og vækker ikke bare den sædvanlige respekt for BMW, men også en stor dosis begejstring. Prøv den, hvis du har råd.
FAKTA: BMW 318d Gran Turismo aut.
Vejl. pris, inkl. lev.: 590.000 kr. (552.000 kr. m. manuelt gear)
Anslået kontantrabat:* 20.000 kr.
Årlig ejerafgift: 3.520 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/2 år
Sikkerhed (Euro NCAP): Ikke testet
Antal airbags: 6
Forbrug (EU-norm): 20,8 km/l
Forbrug i test: 17,3 km/l
Længde/bredde/højde: 482/183/151 cm
Bagagerum: 520/? liter
Vægt: 1.635 kg
Motor: 4 cyl., 2,0 liter, turbodiesel
Effekt: 143 hk/320 Nm
0-100 km/t: 9,7 sek
Topfart: 210 km/t
Særligt standard udstyr:
To-zonet klimaanlæg, fjernbetjent centrallås med nøglefri start, el-ruder for og bag,17” alufælge med run-flat dæk, el-spejle m. varme, multijusterbart læderrat, varme i forsæder, cd-radio med aux-indgang, el-drevet bagklap, kørecomputer, start-stop automatik.
Metallak: 18.400 kr. Businesspakke m. fartpilot, bluetooth og navigation: 25.000 kr.
(*Anslået af hvilkenbil.dk)
Læs mere:
3 GT er IKKE en direkte konkurrent til a5 – det er BMW 4 GT.
3 GT er mellem 3 og x3. Efter min mening er den ikke nær så elegant som 3 eller 5 touring. Desuden er kompromiset mellem sport og komfort bedre i 3/5 touring. 3 GT’s store fordel er plads, som du rigtigt skriver.