Det meste strøm produceres af kulkraftværker og dermed udleder elbiler lige så meget CO2 – eller endda mere – som benzinbiler, hævder tysk undersøgelse.
Elbiler belaster også miljøet. I hvert fald når man medregner CO2-udledningen fra den elproduktion, der bruges til at oplade elbiler, fordi den ofte er baseret på kulkraft. Det viser en undersøgelse foretaget af det tyske bilmagasin Auto Motor und Sport.
Det tyske magasin har testet fem af markedets mest moderne elbiler (se faktaboks). Først har de fastslået bilernes reelle rækkevidde og dermed fået det realistiske strømforbrug pr. kørt kilometer. Derefter har de holdt strømforbruget op mod CO2-udledningen fra den tyske elproduktion. Selv om Tyskland udbygger deres elforsyning med masser af vindkraft, produceres langt den mest strøm fortsat med kulkraft, der udleder store mængder CO2. Resultatet er umiddelbart nedslående for elbilerne: Ifølge Auto Motor und Sport udleder de 5 elbiler nemlig mellem 96 og 145 gr. CO2 pr. kørt kilometer. Til sammenligning udleder en dieseldrevet Kia Rio 85 gr. CO2 pr. km, mens en mikrobil som den benzindrevne VW Up, Danmarks suverænt mest solgte bil, udleder 96 gr. CO2 pr. km.
Svært at sammenligne tal
Dermed udleder almindelige biler væsentligt mindre CO2 end selv de mest moderne elbiler. Fordelen er dog knapt så stor, som Auto Motor und Sports CO2-tal antyder. Udledningen fra bilerne med diesel- og benzinmotorer er nemlig baseret på den officielle EU-norm. I virkelighedens verden vil forbruget og dermed CO2-udledningen være 20-25 pct. højere – og altså omtrent på niveau med CO2-udledningen fra elbilerne.
Undersøgelsen er måske bedst til at illustrere, hvor svært det er at lave en reel sammenligning af CO2-udslippet fra elbiler og biler med forbrændingsmotor. I Danmark ændrer forudsætningerne sig for et sådant regnestykke sig endda yderligere, da andelen af strøm fra vedvarende energikilder som vind er større end i Tyskland. Det gør elbilerne ”grønnere” i Danmark: I grove træk er CO2-udledningen fra elbiler, der kører på dansk strøm, omtrent den samme som CO2-udledningen fra mindre diesel- og elbiler.
Baseret på de rå tal for CO2-udledning i den tyske undersøgelse, ser det dog ud til, at elbilerne alt andet lige kommer ud med et lidt højere CO2-udslip end små diesel- og benzinbiler. Omvendt ”glemmer” Auto Motor und Sports undersøgelse, at elbiler ikke udleder nogen af de sundhedsskadelige partikler, som der findes i udstødningen fra diesel- og benzinbiler. At mange elbiler oplades om natten, hvor produktionen er vindbaseret strøm ofte er størst, tager Auto Motor und Sport heller ikke med i undersøgelsen.
Om ikke andet har det tyske bilmagasin dog pustet liv i den gamle diskussion om den reelle miljøgevinst ved at køre i elbiler. Alt tyder dog på, at elbiler langsomt bliver grønnere i takt med at andelen i verdens såkaldte ”energimiks” af vedvarende energikilder som vind og sol øges.
Fakta: CO2-udledning fra elbiler
Det tyske bilmagasin Auto Motor und Sport har fastlagt den reelle rækkevidde på en opladning og dermed strømforbruget for fem moderne elbiler. Efterfølgende har magasinet beregnet, hvad det svarer til i CO2-udledning, når man indregner CO2-udslippet fra den tyske elproduktion (i Danmark vil CO2-udslippet for elbiler være mindre, da der herhjemme er en større andel af vedvarende energi i energimikset).
BMW i3
Reel rækkevidde: 95 km
CO2-udslip på tysk strøm: 125 gr/km
VW e-Up
Reel rækkevidde: 82 km
CO2-udslip på tysk strøm: 133 gr/km
Renault Zoe
Reel rækkevidde: 127 km
CO2-udslip på tysk strøm: 118 gr/km
Nissan Leaf
Reel rækkevidde: 111 km
CO2-udslip på tysk strøm: 123 gr/km
Ford Focus Electric
Reel rækkevidde: 82 km
CO2-udslip på tysk strøm: 177 gr/km
Kilde: Bilen.dk
Læs også: Elbiler pynter sig med grøn glorie