TEST: Kia Ceed GT – familieduelig fartbølle

BILTEST: Kia Ceed GT forener sjov og fornuft til den hidtil laveste pris i GTI-klassen. Men uha, den er tørstig.

Hvilken bil?
Kia Ceed er en 5-dørs hatchback i den lille mellemklasse – også kaldet Golf-klassen – med træk på forhjulene. GT er topmodellen – en sportslig turbo-GTI med masser af lækkert standardudstyr. Bilen fås også med tre døre, og er 15.000 kroner billigere, men vi tester her den 5-dørs udgave til 369.000 kr. inklusive levering. Testbilen har glaspanoramasoltag, som er ekstraudstyr til 18.000 kr.

Vidste du at?
Når du køber en Kia, køber du også en Hyundai – og omvendt. Kia er et søsterselskab til Hyundai. Koncernen opstod i 1998, da Hyundai overtog Kia. Et helt håndgribeligt bevis på samhørigheden: Kia Ceed, der er designet i Tyskland og produceres i Slovakiet, deler platform med Hyundai i30. Det samme gælder en række andre modeller fra de to mærker. Kia byder på markedets bedste nybilgaranti på 7 år/150.000 km.

Hvordan er førerpladsen?
Her er simpelt hen alt, hvad hjertet begærer. De lækre læder/alcantara sæder fra Recaro smyger sig om dig, støtter dig og holder dig i et fast greb.

Alle kan finde den rigtige kørestilling. Læderrattet er lækkert – med varme i – og ligner næsten en formel 1-kørers arbejdsplads med et hav af betjeningsknapper til fartpilot, radio, bluetooth mm.

Det sekstrins gearskifte ligger godt i hånden og fungerer upåklageligt. Instrumenterne er meget tydelige. Bakkamera og -sensor samt adaptivt xenonlys hjælper føreren i hverdagen.

Hvordan opleves kabinen?
Her er intimt men alligevel god plads – også på bagsædet, som er let at komme til med de 5 døre. Selv med en fører på 190 cm er der fin benplads bag førersædet. Bagsædet er også i læder med en ret dyb siddestilling. Det gør det vanskeligt for mindre børn at kigge ud. Finishen er over gennemsnitlig – ikke på VW-niveau men mindst lige så god som de franske mærker, og der er ingen knirkelyde. Bagagerummet har en fin størrelse til de fleste formål – 380 liter. Med nedfældet bagsæderyg, der helt efter bogen giver et plant lastrum, har man plads til 1225 liter.

Er sikkerheden i orden?
Kia Ceed scorede alle 5 stjerner i Euro NCAP-crashtesten i 2012. Overordnet er sikkerheden altså i orden. Ceed fik især gode karakterer for voksen- og barnesikkerhed, mens fodgængersikkerhed kun er middelmådig. I den hårde pæletest, hvor bilen kastes med 29 km/t mod en tyk stålpæl, fik Ceed bedømmelsen ’svag’ fordi testdukken fik klemt brystkassen. MenEuro NCAP ser på helheden, og alt i alt blev det altså til fem stjerner. Læs mere på sikkerbil.dk.

Hvordan kører den?
Kia Ceed GT kan få smilet frem hos de fleste. God kraft fra den 1,6 liters turbomotor med 204 hk og 265 Nm – uden at den ligefrem sparker dig bagi – kombineret med en sportslig opsætning af undervognen, gør det sjovt både at accelerere og svinge. Ceed GT er i god balance, og styringen er præcis men mangler lige en knivspids ’feeling’. Får man brug for at bremse, sørger de 300 mm store skiver for, at det sker i en ruf. Affjedringen er aldrig hård, bare sportslig og fuldt ud familieduelig i hverdagen og på ferieturen.

Hvordan er motoren?
Motoren er sjov uden at være decideret hidsig. Kraften leveres jævnt i hele omdrejningsspektret, og den trækker fint i alle 6 gear fra lave omdrejninger.

Med et par nedgearinger kan man godt få Ceed GT til at accelerere kvikt med en sprød snerren fra den dobbelte udstødning, men så drikker den også mere end Kaptajn Haddock. Selv ved almindelig forsigtig familiekørsel nåede vi ikke mere end 10 km/l mod de opgivne 13,5 km/l, som i forvejen ikke er imponerende. Det er ikke godt nok anno 2014.

Passer prisen?
Holdt op mod de fleste GTI’er i mellemklassen er Ceed GT direkte billig. Omvendt er de 204 hk i den svage ende i forhold til de fleste konkurrenter, til gengæld er udstyrsniveauet ekstravagant – eneste mulige tilkøb er glassoltag og navigation. Finish og kvalitetsindtryk er godt og med i købet får du 7 års/150.000 km fabriksgaranti. Signalværdien spiller også en rolle i målgruppen, og her halser Kia stadig lidt efter. Alt i alt er prisen for Ceed GT fair uden at være et slagtilbud.

Er der alternativer?
Golf GTI, Ford Focus ST og Renault Megane RS er skarpe, helstøbte GTI’er, men de koster alle 80-100.000 kroner mere end Kia Ceed GT. Så får du dog også 220-265 hk. Seat Leon FR fås til blot 317.000 kr., hvis du vil nøjes med 180 hk, men køreegenskaberne er skam skarpe nok.
Bedste køb blandt de ægte GTI’ere er dog FR’s børste af en storebror med 100 ekstra hk: Den helt nye Seat Leon Cupra med 280 hk. Den koster blot 50.000 kr. mere end Kia Ceed GT, og det er lidt af et slagtilbud…

Konklusion:
For: Sjov, rummelig, alt i udstyr og 7 års garanti.
Imod: Slem tørst, mangler start/stop.
Hvilkenbil siger:
Stjerner4
Hvis du synes livet er for kort til firmabiler som VW Passat og Toyota Avensis er Kia Ceed GT et frækt alternativ til prisen – og sammenlignet med forbilledet Golf GTI er den faktisk billig. Men benzintørsten for moderate 204 hk er utidssvarende og tæt på at koste den fjerde stjerne.

FAKTA: Kia Ceed GT, 5 døre

Vejl. pris, inkl. lev.: 369.000 kr.
Anslået kontantrabat: 15.000 kr.*
Årlig ejerafgift: 3.300 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12 år /7 år eller 150.000 km (fri kilometer indenfor de første 3 år).
Sikkerhed (Euro NCAP): NCAP 5
Antal airbags: 6
Forbrug (EU-norm): 13,5 km/l, 171 gr. CO2/km (Energiklasse D)
Forbrug i test: 10,0 km/l
Længde/bredde/højde: 431/178/147 cm
Bagagerum (min/max): 380/1.225 liter
Vægt: 1.308 kg
Motor: 4 cyl., 1,6 liter, turbobenzin
Ydelse: 204 hk v. 6.000 omdr./min.
Moment: 265 Nm (1.750-4.500 omdr./min.)
0-100 km/t: 7,7 sek.
Topfart: 230 km/t.

Særligt standardudstyr i GT inkluderer:
Alu-pedaler, Recaro sportslæderkabine, bakkamera/baksensor, alufælge 18″, dobbelt sportsudstødning, LED tågelygter, adaptive xenon forlygter, LED Baglygter, LED Sideblink indbygget i sidespejle, audio system med touch skærm, aux/usb indgang, stemmestyret bluetooth, elektrisk nedblændeligt bakspejl,  elektronisk klimaanlæg 2-zoner, læder gearknob og læderrat, GT instrumenter med moment og turbotryk, ratbetjent fartpilot & fartbegrænser, regnsensor, sædevarme og varme i rattet, smart key system m. velkomstlys under el-indklappelige sidespejle og ved dørhåndtag, elektronisk p-bremse, køling i handskerum, rat 4-vejs justerbart, hill start assist.
Metallak: Eneste standardfarve er Track red – andre farver koster 6.000-10.000 kr.
(*Anslået af hvilkenbil.dk)

Læs også blog: Derfor er Kia Ceed årets Golf-spiller

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here