Med 4-serie Gran Coupé – en mere praktisk 5-dørs udgave af den 2-dørs 4-serie – malker BMW 3-serien til det yderste. Men designet er mere vellykket end på 3 GT.
BMW holder ord, når de siger, at de vil lade deres forskellige modeller knopskyde til et væld af varianter, der dækker enhver tænkelig niche i kampen mod ærkerivalerne Audi og Mercedes. Med den nye 4-serie Gran Coupé, der får officiel premiere på biludstillingen i Geneve i marts, kan man i hvert fald ikke klage over valgmulighederne blandt de mellemstore BMW-modeller.
4-serie Gran Coupé er en mere praktisk udgave af 4-serien, der for nylig blev lanceret som en 2-dørs coupé og cabriolet. Teknik og størrelse er nøjagtig mage til – men med fire døre og stor bagklap er Gran Coupé den praktiske, familievenlige udgave af 4-serien.
Teknisk er 4-serien baseret på 3-serien, der fås som sedan, stationcar og – hold nu tungen lige i munden – en tilsvarende 5-dørs coupé, som BMW kalder 3 GT. Men hvor 3 GT har længere akselafstand og er højere end en 3-serie sedan, er 4-serie Gran Coupé lavere end sedanen, men benytter dog samme akselafstand.
Forvirret? Det forstår vi godt – her på redaktionen skal vi også bruge både fingre og tæer for at adskille de mange familiemedlemmer i BMWs 3-serie. Men tænk sådan her på det: 3-serien er BMWs almindelige bestseller. Har du brug for mere plads, vælger du stationcar-udgaven. Har du brug for endnu mere plads på bagsædet og lidt mere stil, kan du vælge GT-udgaven med den store bagklap og limousine-fornemmelsen på bagsædet (heromme er den faktisk større end 5-serien!)
Så langt, så godt. Synes du nu, at 3 GT er lidt klodset designet, og vægter du eksklusivitet over de sidste cm på bagsædet, kommer 4-serie Gran Coupé ind i billedet. I hvert fald hvis penge ikke er noget problem. Prisen kendes endnu ikke, men den bliver afgjort dyr.
Her kommer kalkulen, og så får vi brug for fingre og tæer igen: En 320d sedan koster knapt 530.000 kr. Stationcar-udgaven koster 31.000 kr. mere – så er vi oppe på 560.000 kr. Er du mere til den lange 3 GT, stiger prisen yderligere 44.000 kr. – og så runder vi 600.000 kr., men vi er slet ikke færdige. For selv om teknikken er mage til, er der et pænt tillæg for at rykke op i 4-serien. En 2-dørs 420d koster således knapt 670.000 kr. – og den bliver endnu dyrere, hvis der skal to ekstra døre og en praktisk bagklap med i ligningen. Vores gæt er, at en 420d Gran Coupé lander på den eksklusive side af 700.000 kr. – eller op mod 200.000 kr. ekstra sammenlignet med den 320d som den deler teknik med…
Regnestykket beviser, at der er en grund til, at BMW er verdens vel nok mest succesrige og profitable prestigebilmærke. For inden man laver roterende pegefingerbevægelser i pandehøjde og lover sig selv, at man aldrig vil betale så meget ekstra for en 3-serie i fint tøj, må man lade BMW, at 4-serie Gran Coupé har lige netop dét, der gør hele forskellen:
Den er simpelthen væsentligt mere elegant, eksklusiv og sportslig at skue – uanset om du sammenligner den med en 3-serie sedan eller den praktiske, men lidt aparte 3 GT. Nyd selv billederne – vi kan ikke lige komme på en flottere model i det aktuelle BMW-program.
Teknisk er der intet nyt under solen: 4-serie Gran Coupé kommer med nøjagtig samme teknik som 3-serien. Motorerne begynder med en 143-hestes 418d og slutter – i hvert fald foreløbig – med en sekscylindret 335i benzinturbo med 306 hk. En 6-trins mauel gearkasse er standard, mens der kan vælges mellem en normal og en sportsudgave af BMWs fine 8-trins automatgear.
BMW 4-serie Gran Coupé kommer til Danmark i juni.
Læs også: Mere om 4-serien