Seneste skud på BMW-stamtræet, 2-serie Active Tourer, repræsenterer et markant sceneskifte for tyskerne. Den forhjulstrukne MPV skal stjæle kunder fra Mercedes B-klasse.
Hvis du troede, at BMW’s nylige entré på markedet for elbiler fik kisten med arvesølv til at sitre, så er det intet at regne i forhold til tyskernes seneste satsning, 2-serie Active Tourer.
Bilen, som vises for offentligheden på Genève-biludstillingen i marts og lanceres i Danmark til sommer, er nemlig ikke bare en rummelig MPV, den er også en forhjulstrækker. Dermed kommer vi ikke meget længere væk fra BMW’s udgangspunkt, som er den lave sportslige baghjulstrækker.
Målt på dimensionerne – 2-serie Active Tourer er 432 cm lang, 180 cm bred og 155 cm høj – matcher den nye BMW nærmest på millimeteren konkurrenten Mercedes B-klasse. Netop B-klassen har været en stor succeshistorie for Mercedes, og da BMW hidtil har manglet, hvad der bare ligner en konkurrent, er udvidelsen et logisk skridt for virksomheden.
Det betyder imidlertid ikke, at puritanerne blandt BMW’s fans godtager den nye model uden kvababbelse. For at kunne levere en kabine som har den rummelighed, kunderne forventer af en MPV, har BMW måttet skrotte sit ikoniske baghjulstræk til fordel for det mere kompakte forhjulstræk. Ifølge BMW er 2-serie Active Tourer udstyret med et særligt avanceret forhjulstræk, som er udviklet til at spejle køreoplevelsen fra de baghjulstrukne modeller, men hvordan teknikken er skruet sammen, melder historien indtil videre intet om.
Hvad BMW gerne fortæller er til gengæld, at den nye model lanceres med 3- og 4-cylindrede turbomotorer, hvoraf debutanten 218i er en helt ny konstruktion på 1,5 liter med 136 hk og et forbrug på 20,4 km/l. På dieselsiden frister 218d med 150 hk, 330 Nm og forbrugstal på 24,4 km/l. Begge udgaver klarer sprinten fra 0 til 100 km/t på under 10 sekunder (218i på 9,3 sek. og 218d på 8,9 sek). Har du mere travlt fås også topudgaven 225i med 231 hk, som spurter til 100 km/t på blot 6,8 sek. Det sportslige islæt kan som i de øvrige modeller understreges med en parade af styling og undervognsoptimering fra specialisterne i BMWs M-afdeling.
Med en akselsafstand på hele 267 cm lover BMW en ekstraordinær rummelig kabine med et bagagerum på 468 liter, som kan udvides til 1510 liter, hvis sæderne lægges ned. Her halter BMW tilsyneladende en smule efter Mercedes B-klasse’s 486/1545 liter, men hvordan literne er udnyttet må komme an på en senere test, når bilen kommer til landet. Det sker i løbet af juli – til hvilke priser er endnu ikke offentliggjort.