Trods Krim-krise og trusler om handelsboykot, relancerer Nissan sit gamle Datsun-mærke i Rusland. Discountbilen kommer dog ikke til Danmark.
Mens Putin og den vestlige verden skændes om Ruslands ‘overtagelse’ af halvøen Krim fra Ukraine, ser den fransk-japanske Renault-Nissan alliance sit snit til at indtage det russiske bilmarked. Det sker med et comeback af Nissans 100 år gamle Datsun-mærke – denne gang i form af discountmodellen on-DO, der er skræddersyet til russiske behov.
At dømme efter designet er det stadig vigtigere at kunne forcere store huller i vejene end at se godt ud på de russiske veje. Datsun on-DO er designet i Japan, men ligner på mange måder en russisk Lada fra 80erne.
Bilen skal da også produceres på de gamle Lada-fabrikker i Togliatti, som Renault-Nissan alliancen for nylig overtog kontrollen med. Dermed kan Datsun styre uden om eventuel handelsboykot og endda drage fordel af en faldende kurs på den russiske rubel.
Nissan-chef Carlos Ghosn erkender dog, at timingen for den japanske ‘invasion’ kunne være bedre. Ghosn hævder dog, at “Nissan ikke handler kortsigtet med introduktionen af Datsun i Rusland, men kigger 10 – 20 år frem på det russiske marked”, som han sagde i forbindelse med præsentation af on-DO.
Det gør Ghosn nok også klogt i, for efter at have oplevet kraftig vækst i flere år, har det russiske bilmarked været i bakgear de seneste to år. Ifølge et russisk analysefirma faldt det russiske bilsalg med 5 pct. i 2013, og trenden er fortsat for nedadgående. En udvikling der næppe forbedres med udsigt til handelsboykot af Putin’s Rusland på grund af balladen om Krim og uroen i nabolandet Ukraine.
Datsun bliver væk fra Vesteuropa
Selv om on-DO formentlig ville blive ganske billig på vore breddegrader, kommer vi ikke til at se den i Danmark. Datsun fungerer som Nissans pendant til Renaults Dacia-mærke – altså et rendyrket discountkoncept, hvor de fabriksnye biler skal være et alternativ til brugte biler. Og mens Dacia får lov at boltre sig i Vesteuropa – i øvrigt med stor succes – skal Datsun gøre det samme i lande som Rusland, Indonesien, Indien og Sydafrika.
Datsun on-DO er en konservativ sedan på størrelse med en Skoda Rapid og med et klassisk bagagerum på hele 530 liter. Motoren – der findes kun én variant – en gennemprøvet, for nu ikke at skrive gammel, 1,6 liters benziner med 87 heste. Prisen bliver 400.000 rubler – det svarer til cirka 60.000 danske kr.
Læs også: Datsun vender tilbage som discountvare