Bilsalget boomer og derfor er der langt mellem de store rabatter. Men vi har fundet de tre bedste bilkøb lige nu: Nissan Micra, Peugeot 208 og Suzuki S-Cross.
Danskerne fortsætter med at købe nye biler, nærmest som om de var basisfornødenheder som mælk, rugbrød og leverpostej. Af samme grund behøver bilforhandlerne ikke hive de helt store rabatter frem for at lukke handler.
Men der er undtagelser. Rundt omkring hos forhandlerne står der nye biler, der ikke helt sælger som forventet eller som importør og forhandler måske har bestilt for mange hjem af. Hvilkenbil har scannet markedet og fundet tre gunstige bilkøb lige nu.
Nissan Micra (billedet): Måske ikke miniklassens mest ophidsende indslag, men teknikken fungerer fint og pladsen er overraskende god – også på bagsædet. Micra har netop fået et tiltrængt facelift, der både har tilført fronten lidt karakter og frisket kabinen op med pænere materialer og smartere layout. Og så det bedste: Prisen for basismodellen med firecylindret 1,2 liters benzinmotor med 80 hk er akkurat pressen under 100.000 kr. før levering.
OK, udstyret begrænser sig til fjernbetjent centrallås, elruder foran og fem døre. Aircondition må du betale ekstra for, men til 100.000 kr. matcher Nissan Micra Danmarks hidtil billigste bil i miniklassen, Dacia Sandero, og dén sammenligning falder entydigt ud til Micras fordel.
Samtidig kan den billigste Micra pludselig konkurrere med bilerne i den populære mikroklasse – men slår dem overlegent når det gælder plads på bagsædet og i bagagerummet. For familien med to børn på et stramt budget er Nissan Micra derfor markedets bedste tilbud lige nu.
Peugeot 208: Vi bliver i miniklassen, men rykker en klasse eller to op, når det gælder stil, udstyr og køreglæde. Peugeot har sendt en særlig Exite White udgave på gaden af den populære 208 med trecylindret 1,0 liters motor med 68 hk. Som navnet antyder, fås modellen kun i modefarven hvid, men for beskedne 125.000 kr. (før levering) får du også fem døre, fartpilot, aircondition, elruder foran og cd-radio med i prisen.
Fine køreegenskaber og vellykket design er også en del af pakken – så må du leve med, at den trebenede motor er hårdt spændt for i Peugeot 208.
Til gengæld kører den hele 23,3 km/l og fremstår dermed som det lækrere, men stadig fornuftige og økonomisk overkommelige alternativ til førnævnte Nissan Micra.
Suzuki S-Cross: Her rykker vi på alle måder en klasse op. S-Cross er Suzukis bud på en højbenet crossover til lavpris, der placerer sig i sin helt egen niche mellem den lidt større bestseller Nissan Qashqai og de mindre, franske fristelser Renault Captur og Peugeot 2008. Og måske er Suzuki kommet til at placere sig mellem to stole. I en klasse, der boomer, sælger Suzuki S-Cross måske ikke helt som forventet. Og måske har japanerne ikke været helt så dygtige til at ramme stilen, der er afgørende i denne klasse.
Men skidt med forklaringerne – for bilkøberne er det afgørende, at Suzuki lancerer basisudgaven ‘Family’, hvilket høvler 30.000 kr. af prisen i forhold til den hidtidige indgangsmodel. Dermed landeer prisen på 190.000 kr. før levering – eller omtrent det samme som de mindre Captur og 2008. Vel at mærke uden at man kan kalde bilen for skrabet: Jo, der ryger nogle kromdetaljer og noget lak på håndtag og sidespejle, men S-Cross Family beholder udstyr som aircondition, fjernbetjent centrallås, elruder for og bag, splitbagsæde, højdejusterbart rat, syv airbags og 1,6 liters benzinmotor med 120 hk.
Det bedste er dog de indre værdier som den ganske gode plads, den fine udsigt fra det høje førersæde, bagagerummet på 430 liter, ‘no bullshit’ betjeningen og ikke mindst et sæt regulære køreegenskaber, der minder os om, at S-Cross er i familie med humørbomben Swift.
I forhold til størrelse og udstyr er S-Cross Family dermed den næst billigste måde, som du kan komme med i crossover-klubben lige nu. Dacia Duster er stadig landets billigste ‘gadekryds’, men S-Cross opleves væsentligt mere moderne.
Læs også:
TEST: Mindste motor støjer i Peugeot 208
TEST: Suzuki S-Cross spiller på det sikre