Danskerne tænker sig godt om, inden de køber bil. Ejere af Toyota, Volvo og Mercedes vælger oftest en bil af samme mærke igen, viser ny undersøgelse.
Selvom danskerne klart foretrækker bestemte bilmærker, betyder det ikke, at man altid er fast besluttet på at købe en Skoda, VW eller en Toyota. I en ny undersøgelse af BilBasen og YouGov, fortæller langt de fleste danske bilejere, at de altid overvejer flere mærker, før de køber bil.
38 pct. og dermed flest af de adspurgte svarer, at de altid overvejer 3-4 forskellige mærker, mens 27 pct. og dermed næst flest typisk vælger mellem 1-2 forskellige mærker.
”Med så klare favoritter som der er i Danmark, kunne man forledes til at tro, at danskerne altid skråsikkert og traditionen tro køber den bil, de plejer at købe og kender til. Men faktisk er den danske bilejer utrolig velovervejet og bruger også lang tid på at opveje konkrete fordele og ulemper ved de forskellige mærker, som sammenholdes med biltypen og de individuelle behov,” forklarer Jan Lang, der er markedsanalytiker hos BilBasen.
Den opfattelse deler redaktør på Hvilkenbil.dk, Jens Velling.
“Danskerne er et rationelt folk, når det kommer til bilkøb. Det har tidligere undersøgelser også vist. De rekordhøje danske bilafgifter tvinger os nærmest til at gøre bilkøb til en videnskabelig øvelse, og derfor vælger langt de fleste af os bil med hjernen i stedet for hjertet,” siger Jens Velling, der har skrevet om biler i 20 år.
Prisen har altid været afgørende for den danske forbruger, og vi spotter hurtigt, hvilke mærker og modeller, der giver mest værdi for pengene,” siger Jens Velling. Han nævner Skoda og Kia som to mærker, der af samme grund har succes på det danske marked.
”Danskerne køber i den grad bil efter værdi-for-pengene målestokken. Det mærker vi også tydeligt på redaktionen, når læserne skriver for at få gode råd til bilkøbet. Forbrugerne er velorienterede og har læst masser af tests. Derefter udvælger de så typisk to-tre favoritmodeller, og vil så gerne have en ekspertvurdering af, hvilken bil der så er der allerbedste tilbud,” forklarer Jens Velling.
Nordjyder er mest loyale
Mens langt de fleste altså overvejer flere bilmærker inden det egentlige bilkøb, viser undersøgelsen til gengæld, at nordjyderne er de mest mærkeloyale. Her gælder det for 15 pct. at de adspurgte, at de altid vælger det samme mærke. Til sammenligning er det kun syv pct. i Midtjylland, der køber det samme bilmærke.
”At nordjyderne vælger de samme mærker er på ingen måde et udtryk for, at deres bilkøb ikke er gennemtænkt. De overvejer stadig bilen ud fra type, økonomi og egne behov, men har altså så i højere grad en forkærlighed for nogle bestemte mærker, end vi har i resten af landet,” fortæller Jan Lang fra BilBasen.
Udover den regionale tendens viser undersøgelsen, at ejere af nogle bestemte mærker er mere konservative i deres bilvalg end andre. Her gælder det i særdeleshed, at ejere af Toyota, Volvo og Mercedes ofte vender tilbage til en bil af samme mærke igen.
Som med så mange andre forbrugsgenstande er det et sammensurium af image, personlige erfaringer, tilhørsforhold, tradition der langt hen ad vejen bestemmer, hvilken bil vi vælger, og derfor kan man ikke entydigt forstå undersøgelsens resultat som et kvalitetstempel af de nævnte mærker, men snarere som et udtryk for, at danskernes valg af bil er gennemtænkt, understreger Jan Lang.
Læs også: Danskernes bilvalg er styret af fornuft
Fakta fra spørgeundersøgelsen
• Overvejer altid 3-4 forskellige bilmærker: 38 pct.
• Overvejer altid 1-2 forskellige bilmærker: 27 pct.
• Vælger altid det samme ene mærke: 15 pct. (Nordjylland)
• Vælger altid det samme ene mærke: 7 pct. (Midtjylland)
• Vælger ofte altid det samme ene mærke: Toyota(16 pct.), Volvo (16 pct.) Mercedes (13 pct.)
Kilde: BilBasen i samarbejde med analyseinstituttet YouGov.
(Der er gennemført i alt 1118 CAWI-interview med danske bilejere i alderen 18-74 år i perioden 3-6 marts 2014.)