Slut med at være pæn og nydelig – den næste Hyundai i20 skal være sportslig og selvsikker. Manden bag de nye streger er den tidligere BMW-designer Thomas Bürkle.
Der er gået en prås op for Hyundai: Hvis man skal sælge biler i Europa, skal bilerne have et vist mindstemål af godt – læs: selvsikkert – design. Søsterkoncernen Kia er kommet rigtigt langt ved at gøre den tidligere Audi-designer Peter Schreyer til chefarkitekt, og nu forfølger Hyundai den samme strategi. Hvor Hyundai tidligere har spillet rollen som Hyundai-Kia koncernens nydelige mærke med den modne, stilfulde udstråling, skal der nu tilsættes noget mere ungdommelig frækhed og udstråling i Hyundais biler.
Designeren, der skal føre visionen ud i livet, er som Peter Schreyer tysker. Navnet er Thomas Bürkle, og han er hentet hos ingen ringere end BMW. Hans første udspil ser vi her på skitserne af den kommende Hyundai i20, der kommer til salg i løbet af foråret 2015. Nyheden får officiel verdenspremiere på oktobers biludstilling i Paris, hvor vi får lov at se den produktionsklare Hyundai i20.
Nu er det svært at bedømme et bildesign ud fra de første skitser, der som altid er stærkt overdrevne og tegneserieagtige med enorme hjul og overdrevne proportioner. Men helt forkert er det vel ikke, når Hyundai selv beskriver det nye design med ord som sportslig, dynamisk, aggressiv og markant. Den høje hoftelinje, den store sekskantede kølergrill og den sorte C-stolpe er i hvert fald med til at gøre den kommende Hyundai i20 væsentligt mere spændende end den lidt selvudslettende model, som vi kender i dag.
Det er også nødvendigt, for i Paris skal Hyundai i20 kæmpe om rampelyset med kommende konkurrenter som den nye Skoda Fabia, Opel Corsa og Mazda 2. Der er med andre ord lagt op til et spændende 2015 i miniklassen – og denne gang har Hyundai ikke tænkt sig at nøjes med at spille rollen som klassens pæne, men stille pige.
Læs også: