Antallet af solgte nye biler i juli måned blev lidt lavere end sidste år – men bilsalget for 2014 er stadig på rekordkurs.
Selv et rødglødende bilmarked kan have brug for en velfortjent sommerferie.
Tal fra De Danske Bilimportører viser, at der blev solgt 14.266 nye personbiler i juli. Det er 53 færre end i juli måned sidste år, svarende til et fald på 0,4 pct.
I forhold til juni i år, hvor salget var på hele 17.572 nye personbiler, er der tale om en nedgang på knap 19 pct. Men det er ganske normalt med færre bilhandler i juli end i juni – primært pga. sommerferie.
Samlet set ligger bilsalget i 2014 dog 6,4 pct. over sidste års rekordniveau, og derfor er chefkonsulent i De Danske Bilimportører Tejs Lausten Jensen heller ikke bekymret.
”I de seneste år er salget i høj grad vokset, fordi mange familier har opdaget de økonomiske fordele i at skifte en ældre brugt bil ud med en ny og mere brændstoføkonomisk, og det er et forhold, som i høj grad stadig er gældende. Derfor forventer vi også, at salget vil udvikle sig stabilt, men positivt, i de kommende måneder,” siger chefkonsulenten i en pressemeddelelse.
Danske Banks privatøkonom Las Olsen har kigget nærmere på statistikken. Hvis man sæsonkorrigerer tallene, viser det sig faktisk, at bilsalget siden februar i år har været faldende måned for måned, men han understreger, at det skal tages med et vist forbehold.
”Bilsalget de senere år er blevet meget mere omskifteligt end tidligere, og de normale sæsonudsving har også ændret sig kraftigt. Bilsalget kan også godt stige, selv om antallet af solgte biler falder; nemlig hvis folk køber større biler. Derfor skal tallene tages med forbehold,” siger han.
Og meget tyder på, at danskere faktisk opgraderer til lidt de lidt større biler.
Mellemklassebiler som Skoda Octavia og ikke mindst Nissan Qashqai har fået bedre fat og har øget markedsandelen til 19,7 pct. de seneste 12 måneder fra blot 15,7 pct. det foregående år. Det er dog fortsat mikrobiler som VW Up og Toyota Aygo, der dominerer bilsalget. Hele 54,2 pct. af de biler, der rullede på gaden i juli, tilhørte den mindste klasse.
”Bilsalget er under alle omstændigheder stadig på et meget højt niveau og vil sandsynligvis sætte rekord i 2014. Det er dels trukket af stor appetit på de små biler, og dels af, at de mange nye biler, der blev solgt i 1998 og årene op til, er modne til udskiftning nu,” forudser Las Olsen.
Læs også:
Danskerne vender mikrobilerne ryggen