Den er ikke helt så fræk som lovet, men Hyundai i20 byder på mere plads pakket ind i et mere markant og tysk designet karrosseri.
Sportslig, dynamisk, aggressiv og markant. Sådan beskrev Hyundai selv den første skitse af den kommende Hyundai i20 for små to uger siden. Og fræk så den ud, den koreanske tegneseriebil med enorme hjul, nystrøgne pressefolder og sortlakeret C-stolpe.
Men et er designerens idealskitse, noget helt andet det endelige resultat i udstanset stål. Det færdige, seriefremstillede produkt skal både være billigt at producere, og ramme så bred en smag på så mange af verdens bilmarkeder som muligt.
Resultatet er velkendt. Designerens våde drøm files, slibes og pudses til inden cheferne på direktionsgangen tør give grønt lys – og ud kommer en bilnyhed, der ofte ligner konkurrenterne til forveksling. Sådan bare for en sikkerheds skyld.
Sådan er det også gået for Hyundai i20. Jo vist er den frækkere end den nuværende model, men den tidligere BMW-designer Thomas Bürkle har tydeligvis ikke fået lov at give produktionsudgaven lige så meget gas som den første skitse indikerede.
Det går nok endda. Hyundais kernekunder plejer at være tilfredse med det, amerikanerne kalder et ‘tidssvarende’ design og de får samtidig mere plads i den nye i20. Både længden og akselafstanden vokser en håndfuld centimeter. Det lover godt for pladsen i kabinen, der med lidt held kommer på omgangshøjde med de mest rummelige i miniklassen.
Det tror vi på, for den nye platform kender vi allerede fra søsterbilen Kia Rio. Dermed vokser akselafstanden fra 253 til 257 cm, og da Kia Rio har et af de største bagsæder i bilernes næstmindste klasse, bliver det samme formentlig også tilfældet for Hyundai i20. Bagagerummet på 326 liter vidner også om, at koreanerne har været dygtige til at udhule anden generation af i20.
Under hjelmen er der til gengæld ikke de store nyheder: Hyundai i20 fortsætter med motorer, der spænder fra ydelser fra 75 til 101 hk. Den koreanske udfordrer i Polo-klassen får officiel verdenspremiere på oktobers biludstilling i Paris, men når først frem til de danske forhandlere i løbet af foråret 2015.
Læs også: Første kig på frækkere Hyundai i20