Salgsflop: Skydedøre og fine køregenskaber frister ikke kunderne, derfor stopper Ford produktionen af B-Max – i første omgang i ni dage.
På papiret ligner Ford B-Max en genial idé. En tidssvarende kompakt MPV med forrygende køreegenskaber skabt til bytrafik og med døre til bagsædepassagererne, som vi aldrig har set tidligere: Skydedøre uden midterstople, så man lettere ekan glide ind på B-Max’s bagsæde. Skydegodt Ford, som Benny fra Olsen-banden begejstret ville have udbrudt…
Bilkøberne har det bare ikke som Benny. Den lille B-Max med de revolutionerende skydedøre rammer tilsyneladende helt forbi de europæiske forbrugere. Ifølge researchfirmaet JATO Dynamics faldt salget af Ford B-Max med 19,5 procent i de første syv måneder af 2014 sammenlignet med samme periode sidste år.
Et markant fald for en bilmodel, der kun har været på markedet i to år. Nu tager Ford konsekvensen og sætter produktionen, der finder sted i Rumænien, på pause. Det skriver branchebladet Automotive News Europe.
Planen er at stoppe samlebåndene i ni dage i september. Det er ikke første gang Ford sætter produktionen på pause på grund af svigtende efterspørgsel – ifølge Automotive News er det sket flere gange inden for det sidste år.
Dansk tilbagegang på 28 pct.
I Danmark er tilbagegangen for Ford B-Max endnu mere udtalt end i Europa. I årets første syv måneder har 261 danskere skrevet slutseddel på en ny B-Max. I samme periode sidste år nåede salget 365 styk, hvilket svarer til en nedgang i B-Max-salget på 28 pct.
Siden Ford B-Max kom på markedet i 2012 har flere bilfabrikker proklameret, at de fremover vil satse på crossovers og SUV-modeller med ‘firehjulstrækker-look’ frem for de mere varevognsagtige MPV-typer. Over alt i verden boomer salget af de højbenede ‘gadekryds’, mens salget af MPV-modeller går tilsvarende tilbage.
Læs også testen: Luk op for noget halvgodt med B-Max