Årets første Euro NCAP-test giver en forsmag på, hvordan nye, skrappere krav til bilers sikkerhedsudstyr vil ramme nye biler i 2015.
Der var smæk for skillingen, da Euro NCAP-sæsonen 2015 åbnede, vanen tro, forsigtigt. Bare tre biler – Audi TT (billedet) og de identiske Renault Trafic og Opel Vivaro – var med i årets første pulje fra det fælleseuropæiske sikkerhedssamarbejde. Måske ikke de mest interessante biler for hvilkenbils læsere, men så alligevel.
Audi TT er den første til at blive testet efter nye, skrappere krav, mens Renault Trafic og Opel Vivaro fortsat testes efter mildere regler, som blev indført i 2012. Først i 2016 skal den type biler følge reglerne for almindelige personbiler
Det betyder blandt andet, at crashtesten udvides med en helt ny crashtest, ligesom der nu også stilles krav om sikkerhedssystemerne automatisk nødbremse (AEB), vognbaneassistent og skiltegenkendelse, hvis de maksimale fem stjerner skal i hus.
Tilbage til gammel test med 50 km/t
Audi TT er den første personbil, som er blevet udsat for Euro NCAPs nye ‘Lige-på-og-hårdt frontaltest’ i fuld bredde, men med kun 50 km/t, hvor den hidtidige frontaltest udføres med 64 km/t – men kun med 40 pct. af bilens front til at optage kollisionskræfterne.
Ifølge Leif Nielsen, der driver sitet sikkerbil.dk og som er FDMs tidligere, mangeårige sikkerhedsekspert, der var med helt fra Euro NCAPs start i 1996, har den nye test tidligere været brugt i USA.
Han forklarer at ‘Lige-på-og-hårdt-testen’ eller ‘fuld-bredde-testen’, som den også kaldes, er den oprindelige, officielle testform fra USA. De amerikanske forsikringsselskaber fandt dog denne test for svag og urealistisk, idet de fleste kollisioner sker med kun en del af fronten. De skabte derfor en ny test, hvor bilerne påkører en kubeformet, deformerbar barriere med kun 40 pct. af fronten, kaldet en ‘off-set test’.
Deres nyeste test gør livet endnu sværere for bilfabrikanterne, idet nu kun 20 pct. af bilens front skal optage kollisionskræfterne.
Lille kvindedukke afslører svagheder
“Euro NCAP er nu gået den anden vej og indfører den gamle fuld-bredde test som supplement til den indtil nu gældende 40 pct. test. Nyt er, at der anvendes en blot 1,50 m høj kvindedukke for at imødekomme kritikken af den hidtidige brug af høje mandedukker. Nye, stærkere bilkonstruktioner har medført kraftigere decelerationskræfter til skade for mindre, ældre eller fysisk svage personer. Det er dem, der tilgodeses i den nye testform,” uddyber Leif Nielsen.
Desuden har barnetesten og fodgængertesten fra 2015 fået mindre justeringer. Stjerne-barrieren for fem stjerner er for fodgængertest og sikkerhedsudstyr løftet henholdsvis fra 60 pct. til 65 pct. og fra 65 til 70 pct.
At der er tale om en markant stramning, ses ifølge FDM og sikkerbil.dk i årets første test, hvor den helt nye Audi TT må ’nøjes’ med fire stjerner, mens varebilerne Renault Trafic/Opel Vivaro kun får tre stjerner.
”Selv om Audi TT uden tvivl er en fornøjelse at køre, så er det problematisk, at Audi ikke udstyrer den med mere sikkerhedsudstyr, end tilfældet er. Det er ikke godt nok og en medvirkende årsag til, at den ikke får fem stjerner,” siger FDMs repræsentant i Euro NCAP, Søren W. Rasmussen.
Leif Nielsen er enig:
”Audi TT har på trods af sin høje pris ikke det nye nødbremsesystem, AEB Inter-Urban. Uden dette udstyr er det blevet svært at opnå fem stjerner. Audi TT ville dog have kunnet fremvise de nødvendige point i sikkerhedsboksen, hvis blot fartbegrænsersystemet havde været som f.eks. i Kia Sorento i 2014,” understreger eksperten.
Samme bilmodel med forskellige bedømmelser
For at bilerne kan få point for det nye sikkerhedsudstyr, er det et krav, at det forventes at være indbygget i flertallet af de solgte biler. Det er dog ikke ualmindeligt, at udstyr som AEB og skiltegenkendelse skal tilkøbes i de større udstyrsvarianter, mens det slet ikke er tilgængeligt i de mindste udstyrsudgaver.
”Konkret vil det betyde, at vi fremover vil se den samme bilmodel få et forskelligt antal stjerner alt efter udstyrsvariant. Og da FDM fortsat kun anbefaler biler, der har fået fem eller fire stjerner, kan billedet nemt blive temmelig forvirrende, ligesom det sikkerhedsfradrag i registreringsafgiften, som fem Euro NCAP-stjerner udløser, kun vil gælde specifikke modeller,” siger Søren W. Rasmussen.
Læs mere på sikkerbil.dk
Fakta om den nye ‘lige-på-og-hårdt frontal test:
Euro NCAP har fra 2015 indført den gamle, officielle amerikanske ’fuld-bredde test’ som supplement til den indtil nu gældende 40% test. Nyt er også, at der anvendes en ny kun 1,50 m høj kvindedukke for at imødekomme kritikken af den hidtidige brug af høje mandedukker. Nye, stærkere bilkonstruktioner har nemlig medført kraftigere decelerationskræfter til skade for mindre, ældre eller fysisk svage personer.
Det er dem, der tilgodeses i den nye testform.
Fra og med 2015 opdeles frontaltesten altså i to halvdele, der hver maksimalt kan opnå 8,0 point, altså totalt det samme som de hidtidige 16,0 point.
Den gamle del af frontaltesten vil være bagud sammenlignelig, men det totale pointtal for voksentesten skabes så nu under nye forudsætninger.
Nyt i den nye ’fuld-bredde test’ er desuden, at der også måles på bagsædepassagerer, igen de samme 1,50 høje kvindedukker.
Kilde: sikkerbil.dk