Efter kritik ændrer Tesla opgørelsen af ydelsen på den store P85D-model, som officielt falder fra 691 til 469 hk.
Det er åbenbart tid for snyd og oppustede præstationer i bilbranchen. Nu er amerikanske Tesla også taget med fingrene i manipulationskrukken. Den største Tesla S har nemlig ikke knapt 700 hk, men over 200 hk mindre.
Det skriver Tesla på sin hjemmeside. Ydelsen er nu rettet ned fra 691 hk til 469 hk – og 539 hk i det såkaldte ’Ludicrous-mode’ (grotesk-indstilling).
Rettelsen kommer bl.a. efter kritik fra en gruppe danske ejere, som mener, at Tesla har oversolgt ydelsen af topmodellen P85D og bedt FDM føre sagen for sig. Motorerne er opgivet med det højeste output ifølge EU-regler, men det ændres altså nu.
I Norge, som er det ultimativt største marked for Tesla, har hver fjerde af i alt 600 Tesla P85D-ejere klaget over ydelsen, og sagen tages op af det norske forbrugerråd, skriver Morgenavisen Jyllands-Posten.
Esben Pedersen, som er kommunikationschef hos Tesla, forklarer sig:
”Vores kunder har været i tvivl om, hvor mange hestekræfter Model S leverer på selve hjulene. For at skabe klarhed, har vi ændret måden, vi kommunikerer hestekræfter på vores hjemmeside. Vi gengiver som altid motorernes maksimale output, hvilket er et krav fra EU, men for at gøre det helt klart har vi nu også tilføjet ’battery limited HP’. Det er ikke krævet af loven, og resultatet påvirkes af en række variabler (ladestatus, temperatur m.m). Men vi har valgt at offentliggøre tallet for at imødekomme ønsker fra vores kunder,” lyder forklaringen fra Teslas danske kommunikationschef.
Reglerne har været i en gråzone. Og jeg kan godt forstå, at folk måske har syntes, at vi var lige smarte nok. Men nu har vi rettet det for at ligge fast. Nogen mener måske, at vi tidligere valgte at sætte os i det bedst mulige lys. Men nu sætter vi os altså i det dårligste lys rent effektmæssigt, uden nogen har bedt os om det,” siger Esben Pedersen til Jyllands-Posten.
Hos FDM ser man ændringen som en indrømmelse fra Teslas side.
”Det er en tilståelsessag og en erkendelse af, at tingene ikke har været i orden,” siger Per Alkestrup, jurist i FDM, til Jyllands-Posten.
Han kan godt forstå, at ejerne er skuffede.
”Man har lovet noget, man ikke kan holde. Det er en overtrædelse af markedsføringsloven,” lyder det fra juristen.
Hvis parterne ikke bliver enige om en kompensation, hedder næste skridt Ankenævn for biler eller et civilt søgsmål.
De mindre 85D og 70D modeller er ikke berørt, og er fortsat opgjort til henholdsvis 422 hk og 332 hk.
Læs også: Endelig – Tesla afslører Model X