Advarer: Priskrig mod Tesla kan blive ’blodbad’

elbiler
Carlos Tavares fotograferet i januar i år.

Bilgiganten Stellantis med mærker som Peugeot, Citroën og Opel vil undgå ’et race mod bunden’ i den verserende priskrig på elbiler.

Tesla har endnu en gang skabt overskrifter verden over med nok en markant prisnedsættelse af Danmarks og Europas mest solgte bil, Model Y. At det også vækker opmærksomhed blandt konkurrenterne fik man et indblik i, da chefen for bilgiganten Stellantis, Carlos Tavares, kommenterede situationen under en event i Amsterdam i sidste uge.

”Hvis man reducerer sine priser uden at tage hensyn til sine omkostninger, får du et blodbad. Jeg prøver at undgå et race mod bunden,” sagde Tavares ifølge medier som Automotive News, Bloomberg og Reuters.

Risikerer at blive opkøbt

Tavares’ forsikrede samtidig om, at netop Stellantis, der tæller mærker som Citroën, Peugeot, Jeep, Opel og Fiat, er særligt godt rustet til at modstå den aktuelle priskrig på elbiler. Stellantis er nemlig blandt de bilproducenter, der har en fornuftig fortjeneste på at sælge biler.

Andre er ikke i samme gunstige position. Og det kan få alvorlige konsekvenser, hvis man går med i den priskrig, der lige nu raser ikke bare i Danmark, men i det meste af verden. Ifølge Tavares risikerer nogle bilmærker i værste fald at blive sårbare for et opkøb af en konkurrent.

”Jeg kender et bilmærke, der har reduceret deres priser brutalt – og det har fået deres indtjening til at kollapse brutalt,” sagde Tavares også til eventen, dog uden at uddybe yderligere.

Tesla vil bevare position

Tavares henviser med stor sandsynlighed til Tesla og mærkets nyeste prisnedsættelser. At der lige frem er tale om et ’kollaps’ af Teslas indtjening må dog betegnes som en skarp vinkel. Ifølge businessmediet Fortune faldt Teslas bruttoavance i tredje kvartal 2023 til 16,3 procent sammenlignet med 27,9 procent i samme kvartal i 2022. Selv hvis de seneste prisnedsættelser reducerer Teslas avance yderligere, er der fortsat tale om en usædvanlig høj bruttoavance i den særdeles konkurrenceprægede bilindustri.

Omvendt handler Teslas prisnedsættelser om at bevare positionen som verdens mest solgte elbilsmærke og nå nogle meget ambitiøse salgsmål.

Tesla ligger lige nu side om side med BYD. Den kinesiske bilgigant har dog fordel af at være på vej med flere mindre og billigere elbiler, og ligger derfor i overhalingsbanen i forhold til Tesla.

Konkurrenter taber penge

Sammenlignet med alle andre bilmærker har Tesla dog oparbejdet en dominerende position inden for elbiler. I 2023 leverede Tesla over 1,8 millioner biler. Til sammenligning leverede en gigant som Volkswagen lidt under 400.000 elbiler sidste år.

Og mens Tesla må se indtjeningen droppe fra relativt høje niveauer, ser det anderledes negativt ud for konkurrenterne. Flere skruer ned for eller udsætter produktionen af elbiler på grund af lavere efterspørgsel end forventet. Andre taber store summer på deres elbiler. Det gælder for eksempel Ford, der ifølge flere medier satte 4,5 milliarder dollars til på sin elbil-forretning i 2023. Ford har netop besluttet at skrue ned for produktionen af den elektriske udgave af pick-up’en F-150 – og op for de benzindrevne udgaver.

I den situation giver Tavares’ advarsel mod at gå med i en priskrig mod Tesla mere mening. For mange bilmærker vil det være særdeles kostbart.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here