Analyse: Batterier i elbiler holder længere end bilen

batterier

Batterier i elbiler bliver stadig bedre. Effekten aftager kun minimalt – et moderne batteri vil kunne holde til én million kilometers kørsel.

Frygter du at skulle udskifte det kostbare batteri, hvis du køber en elbil?

Så er der beroligende nyt fra Canada. Her har Geotab, der er specialister i styring af store bilflåder og har kunder i 160 lande, undersøgt data fra 10.000 elbiler. Første gang i 2019 og nu igen i 2024.

Det er der kommet flere interessante konklusioner ud af. Den vigtigste er, at batterier i elbiler hele tiden bliver bedre. For fem år siden kunne man forvente et gennemsnitligt effekttab på 2,3 pct. om året. Nu er effekttabet faldet til 1,8 pct. årligt.

“Langt de fleste batterier holder længere end køretøjets levetid og skal aldrig udskiftes. Hvis et gennemsnitligt elbilbatteri nedbrydes med 1,8 procent om året, vil det stadig have over 80 procent helbred efter 12 år, hvilket er den gennemsnitlige levetid for et køretøj,” skriver Geotab i analysen.

Temperaturstyring er vigtig

En elbil med 500 km rækkevidde vil altså være i stand til at køre 425 km om 12 år. Ifølge Geotab vil moderne batterier i elbiler kunne køre én million kilometer, inden de skal skiftes ud. I praksis skal du altså ikke frygte, at det bliver nødvendigt at skifte batteri i elbilens levetid.

En af forklaringerne på, at batterier bliver stadig mere holdbare, handler om bedre batteristyring. Her spiller temperatur en afgørende rolle. I 2015, hvor elbiler som Nissan Leaf og Tesla Model S næsten havde markedet for sig selv, benyttede de to mærker hver deres form for temperaturstyring: Nissan Leafs batteri var luftkølet, mens Tesla benyttede en mere avanceret vandkøling af batteriet i Model S.

I dag kan man måle langtidseffekten: Mens Leafs batteri har mistet 4,2 pct. af sin effekt om året, er det tilsvarende tal for Teslas batteri 2,3 pct. Siden 2015 er man blevet endnu bedre til at styre elbil-batteriernes temperatur.

Lynladning slider – især i varme

Dykker man længere ned i analysen, kan Geotab fortælle mere om, hvad der påvirker et batteris levetid. Og hvordan man som elbilejer selv kan sørge for at få det maksimale ud af batteriet.

Ikke overraskende handler det især om, hvordan man oplader batteriet. Geotabs analyse bekræfter, at batteriet slides mindre, hvis man hovedsageligt benytter ’langsom’ opladning med vekselstrøm. Altså det man typisk gør i en hjemmelader med 11 eller 22 kW.

Lynladning med jævnstrøm, hvor batteriet modtager mellem 150 og 300 kW, slider mere på batteriet. Men forskellen er beskeden. Især hvis den foregår i et tempereret klima som det danske. Under varme himmelstrøg slider lynladning mere på batteriet.

Undgå varme

Netop klimaet spiller en tydelig rolle for slid og levetid. Batterier i elbiler bryder sig kort fortalt ikke om høj varme.

I elbiler, der udsættes for 27 graders varme mere end fem dage om året, slides batteriet dobbelt så meget som i elbiler, der højst udsættes for +27 eller -5 grader fem dage om året. Et klima som det danske er altså velegnet til elbiler.

Analysen viser også, at det stort set ikke øger sliddet på batteriet, hvis elbilen kører mange kilometer. Forskellen i batteriernes effekttab i elbiler, der henholdsvis kører mindre end 8.000 km eller mere end 20.000 km årligt, er forsvindende lille.

Ifølge Geotab er det blandt analysens vigtigste pointer: Elbiler skal bare bruges, for dels kan de holde til det, dels bliver de relativt endnu billigere at køre i, jo flere kilometer de kører.

Du kan læse hele analysen her. 

[email protected]

2 Kommentarer

  1. Der burde, hvis ikke allerede der er det, være en standard for fysiske dimensioner af de enkelte celler, således at man i fremtiden kunne købe en ny elbil uden batteri og så montere de endnu brugbare batterier fra sin gamle bil i den. Det ville være et plus for miljøet og co2 regnskabet

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here