Den ikoniske Audi TT coupé i ’Bauhaus’ design kan være på vej tilbage som elektrisk sportsvogn baseret på Porsche-teknik.
Siden 2023 har Audi pensioneret mærkets to sportsvogne. Først TT i 2023 og kort efter R8. Men nu åbner Audis øverste chef Gernot Döllner døren på klem for et muligt comeback til en ny sportsvogn fra Audi.
I et interview med britiske Autocar bliver Döllner spurgt, om han vil overveje at give plads til en sportsvogn i Audis modelprogram?
”Helt sikkert. Det er en del af mærkets DNA, og vi skal finde den rette timing til at integrere den i vores modeludbud,” lyder svaret.
Krise står i vejen
Döllner lægger dog ikke skjul på, at det nærmest er upassende at tale om nye nichemodeller som sportsvogne i en tid, hvor Audi kæmper med indtjeningen og har annonceret, at arbejdsstyrken skal reduceres med 7.500 mand.
På den anden side anerkender han fuldt ud den betydning sportsvogne som TT og R8 – og for den sags skyld andre ikoniske modeller som den første Quattro-model, den første A8 i aluminium og spare-bilen A2 – har for opfattelsen af Audi.
Gernot Döllner fremhæver netop sportsvognen TT som en særligt vigtig model, der har været med til at definere Audis design. TT var inspireret af 30ernes Bauhaus-design, der var karakteriseret af gennemført minimalisme. Alt overflødig pynt var skåret væk. Skønheden og styrken ved designet bestod snarere i et enkelt, stærk og funktionelt udtryk.

TT blev da også en stor succes for Audi, der nåede at fremstille 650.000 styk fordelt på tre generationer. I november 2023 trillede den sidste TT af samlebåndet.
Chefdesigner er TT-fan
Selv om Döllner understreger, at Audi bruger meget energi på at ’restrukturere’ virksomheden og ikke er klar til at sætte dato på en eventuel ny sportsvogn, taler særligt to ting for, at den kommer.
Sidste år ansatte Audi italieneren Massimo Frascella som ny designchef. Han er kæmpe fan af Audi TT. Og det i en grad, så da bilen blev præsenteret i Italien, tog Frascella en dag fri fra sit arbejde som designer for Giugiaro for at opleve bilen hos en forhandler i Milano. Han blev der hele dagen, hvor han bare sad og kiggede på den rundbuttede sportsvogn.
Baseres på elektrisk Boxster
Ud over at have en designer, der er mere end klar på at tegne en ny TT, har Audi direkte adgang til teknologien.
Ovre i søsterselskabet Porsche er de nemlig ved at færdigudvikle den elektriske afløser for sportsvognen Boxster: En to-personers roadster med centermotor og stofkaleche. I praksis skal Audi bare designe deres eget karrosseri, så er en ny TT køreklar.
Gernot Döllner siger endda til Autocar, at en elektrisk udgave giver ”mest mening”:
”Ikke til racerbanen, men til at køre over alperne og have sjov på en sognevej er der intet i vejen med en elbil.”
Det bliver bare ikke lige i morgen, understreger Döllner.
Men lur os, om der ikke følger en ny elektrisk Audi TT, når først Porsche bliver færdige med deres elektriske Boxster. Med lidt held sker det allerede sidst i år.