Audi vil bygge ‘Tesla-dræber’

Audi vil genvinde sit ‘vorsprung durch technik’ med en ‘Tesla-dræber’. Med en ny udviklingschef vil Audi satse på hybridbiler og indhente elbil-pioneren Tesla.

Tesla er blevet en torn i øjet på den etablerede bilindustri. For hvordan kan det være, at en californisk opstartsvirksomhed uden bilerfaring har bygget en elbil, der ikke alene kører godt, ser endnu bedre ud og har en rækkevidde op til tre gange så lang som alle andre elbilers? Og i øvrigt sælger som varm jägertee på en dybfrossen østrigsk skisports-café.

Det begynder at være lidt pinligt. Ikke mindst for et bilmærke som Audi, der slår sig op på sloganet ‘vorsprung durch technik’…

I Ingolstadt har man erkendt, at der skal ske noget. Sidste sommer skiftede man udviklingschef – den nye, Ulrich Hackenberg, er angiveligt mere pro-elbiler end sin forgænger, der skrinlagde elbilerne A2 Etron og A8 Etron og ønskede at satse på hybridbiler i stedet.

Ifølge tyske AutoBild vil Audi nu øge investeringerne i begge teknologier. På kort sigt vil Audi tilbyde hybridudgaver af næsten samtlige modeller i programmet. Det begynder senere i år med A3, hvorefter A4, A5, A6, A7 og A8 samt SUV’erne Q5, Q6 og Q7 angiveligt følger efter i 2016. Fælles for hybrid-Audierne er, at de alle vil kunne lade batterierne op via en stikkontakt og køre op til 65 km på strøm alene.

Op til 700 km på en opladning
Samtidig har Audi travlt med at udvikle en elbil, der går under det interne kodenavn ‘Tesla-fighter’. Ifølge AutoBild er der tale om en eldrevet luksuslimousine, der skal tage kampen op mod Teslas succesfulde Model S. Teknisk bliver den baseret på platformen til en kommende luksusbil, Q8, der er baseret på teknikken til næste generation af kæmpe-SUV’en Q7. Det tyder på en ulempe i form af høj vægt – til gengæld bliver der god plads til batterier og to elmotorer, så Audis eldrevne ‘Tesla-dræber’ får firehjulstræk.

For at leve op til mottoet om at have et ‘forspring gennem teknik’, arbejder Audi samtidig på at udvikle en ny og mere effektiv generation af batterier. En af Tesla’s forcer er den rekordlange rækkevidde på 500 kilometer i topudgaven af Model S. Ingen andre bilfabrikker kan matche Tesla på det kritiske punkt, men ifølge AutoBild håber Audi at kunne nå en rækkevidde på mellem 600 og 700 km med deres nye superbatteri. Samtidig skal de nye batterier være uhørt solide og langtidsholdbare.

Lykkes det for ingeniørerne i Ingolstadt at finde gnisten, forventer Audi at være klar til endelig at give Tesla kvalificeret modspil i 2018.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here