Audi mener det alvorligt med den radikalt designede Concept C, der både afløser TT og R8 med et nyt og dramatisk anderledes formsprog.
Vilde, radikale og smukke konceptbiler bliver sjældent til masseproducerede biler på virkelighedens veje. Men noget tyder på, at Audi mener det alvorligt med designstudiet Concept C. Den radikalt udseende sportsvogn, der på samme tid skal være den elektriske afløser for ikonerne TT og R8 er nu trillet ned fra udstillingspodiet på biludstillingen i München og direkte ud på de snoede bjergveje i Dolomitterne.
Audi har simpelthen fået godkendt konceptbilen til kørsel på offentlig vej, hvilket et hold udvalgte journalister – desværre ikke fra Hvilkenbils redaktion – for nylig fik glæde af.
Tæt på serieproduktion
At udstillingsbilen var køreklar, og at Audi bruger så store ressourcer på at fremvise bilen i sit rette element, fortæller en historie om, at Concept C slet ikke er så langt fra serieproduktion som det retro-futuristiske design lægger op til.
Audis chefdesigner Massimo Frascella har da også for nyligt fastslået, at Concept C er uhyre tæt på at være produktionsklar, og at den skal indføre et nyt designbegreb for Audi, som den italienske bilskrædder kalder for ”radikal enkelhed.” Begrebet, som Frascella er ansvarlig for, er baseret på de fire principper klar, teknisk, intelligent og følelsesmæssig, der skal danne grundlaget for alt, hvad Audi gør fremover.
Det vil sige, at Concept C’s nyfortolkning af Audis kølergrill, de smalle for og baglygter og ikke mindst karrosseriets store og rene flader uden pynt vil dukke op på fremtidens Audi-modeller.
”Audi-klik”
Indvendig peger Concept C frem mod kommende kabiner, hvor moderne teknologi vil være mere diskret integreret. Betjeningen skal være mere ’analog’ og fysisk med mekaniske knapper og greb, der skal afgive det, Audi selv kalder for ”det karakteristiske Audi-klik". Tættere på en indrømmelse af, at Audi de senere år har opgivet sin engang dominerende position inden for begrebet kabinefinish, kommer vi næppe.

Alle, der har prøvet nye Audi-modeller og sammenlignet dem med ældre modeller, ved at Audi virkelig har tabt terræn her – især til billigere kinesiske konkurrenter. På den måde giver det god mening, når Massimo Frascella og hans designerteam nu lover bod, bedring og federe finish.
Både coupé og roadster
Ifølge Audi sker det i 2027, når den endelige produktionsudgave første gang triller af samlebåndet.
Det sker som en coupé-roadster, hvor taget – præcis som på Concept C – kan skydes tilbage og forvandle sportscoupéen til en åben roadster. Audi har nemlig besluttet, at man ikke vil lave to forskellige udgaver – åben og lukket - som vi kender fra både TT og R8, men en ”to-i-én” løsning. Også selv om det ifølge Audi selv er en krævende løsning, der har kostet mange ingeniørtimer. Men det er også et godt billede af, hvad Concept C er udtryk for: Audi vil igen til at lave bemærkelsesværdige biler, der har et ”vorsprung durch technik”.