Billig elbil kører uden om Danmark

dacia spring

Dacia forbedrer Spring, kendt som Danmarks billigste elbil. Men trods facelift med flere tekniske nyskabelser, kommer den ikke til Danmark.

Forbrugerne efterlyser små og billige elbiler. Men Dacia Spring, der tidligere både har været Europas og Danmarks billigste elbil, kommer ikke til Danmark i en ny, forbedret udgave. Det oplyser den danske Dacia-importør til Hvilkenbil.

Dacia har ellers netop offentliggjort et omfattende facelift af Spring. Udvendigt afspejler designet Dacias nye formsprog og indvendig er kabinen forbedret med en ny førerplads med mulighed for større infotainmentskærm og ’clip-on’ aflæggerum.

Sikkerheden skulle også være forbedret med nye sikkerhedsassistenter og automatisk nødbremse. Muligheden for at vælge en større elmotor med 48 kW (65 hk) kan også kaldes en opgradering af sikkerheden, fordi den gør det muligt for Spring at følge med trafikken. Ikke mindst på motorvej, hvor den lille basismotor på 32 kW (44 hk) mistede pusten ved 125 km/t.

Men trods forbedringerne og forbrugernes ønsker om billigere elbiler, holder den danske importør altså Dacia Spring ude af det danske marked.

Kabinen er helt ny i Spring – som altid med stumper fra moderfabrikken Renault.
Klogt valg

Måske er det et klogt valg.

Da Dacia Spring kom til Danmark i 2021, tog den straks titlen som ’Danmarks billigste elbil’. Men det var på en billig baggrund, for den kinesisk fremstillede Spring var på alle måder skrabet. Batteriet på blot 27 kWh rakte til en teoretiske rækkevidde på 230 km, og det tog næsten 20 sekunder at accelerere til 100 km/t. Med en max ladeeffekt på 30 kW krævede et besøg ved ladestanderen også tålmodighed.

Omvendt gav prisen på 141.000 kr. mange danskere mulighed for at køre elektrisk. I 2022 og 2023 blev der dog kun solgt 337 Dacia Spring i alt, så begejstringen var til at overse.

Dumpet i test

Hvilkenbils testkører Morten Kjeldsen var heller ikke imponeret, da han testede den lille elbil i 2022. Faktisk er Dacia Spring den hidtil eneste bil, der har fået bundkarakteren én stjerne i vores biltest, som du kan læse her.

En af de helt store udfordringer var crashsikkerheden. Da Euro NCAP sendte Spring mod muren i 2021, udløste det også bundkarakteren én stjerne ud af fem. Hvilkenbil var ikke det eneste medie, der frarådede forbrugerne at vælge Dacia Spring – samme budskab kom fra bilistorganisationen FDM.

Grønneste bil i 2022

I en anden europæisk NCAP-test, Green NCAP, der bedømmer bilernes miljøbelastning, blev det til gengæld til sjælden ros til Dacias discount-elbil. Green NCAP kårede Dacia Spring som den mindst miljøbelastende bil i 2022 foran en anderledes populær elbil, Tesla Model 3.

På den måde understreger den nye Dacia Spring udfordringerne for elbiler og dem, der producerer dem: På den ene side råber markedet på små og billige elbiler, som flertallet af forbrugerne har råd til. På den anden side er vi stadig der, hvor de billige elbiler er så mangelfulde, at de næppe kan sælges på krævende, nordeuropæiske markeder som det danske.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here