BILTEST: Den nye Dacia Sandero deler teknik med nyeste Renault Clio, og det er godt. Men prisen er vokset og sikkerheden halter.
Hvilken bil?
Dacia Sandero er miniklassens billigste med en frapris på 127.000 kroner. Testbilen er topmodellen Comfort til 144.000 kr. Sandero fås med én motor – 90 turbobenzinheste, 3-cylindre, 6-trins manuel gearkasse – og for 22.000 kr. kan man få et trinløst CVT-gear inklusive et højere benzinforbrug.
I den skrabede basismodel Essential kigger man blandt andet forgæves efter 4-vejs justerbart rat, kunstlæder på rattet, stofbeklædte dørsider, regnsensor, elruder bag og elektrisk indstilling af sidespejlene. De ting er med i Comfort inklusive p-sensor bag, 8-tommer skærm og mulighed for spejling af sin smartphone på skærmen.
Hvilkenbil har også prøvet crossover-udgaven af Sandero, kaldet Stepway, der adskiller sig ved yderligere tre centimeters frihøjde, plast i skærmkanterne, tagbøjler og lidt Stepway-karakteristika i kabinen. Det rustikke Stepway-look og den lidt mere bekvemme ind- og udstigning koster 29.000 kr. Ekstra.
Vidste du at?
Dacia er Renault-ejet og produceres i Rumænien. Opskriften er først og fremmest, at det skal være lige så billigt som i Fakta.
Første Sandero kom til verden i 2007, og de to første generationer blev med rette betegnet som discountbiler. Rumænerne får fransk teknik med nogle år på bagen, og i de første generationer var det lig med forfærdelig plastik i kabinen, stort set ikke-eksisterende komfort, påtrængende støj og sikkerheden i bedste fald på det jævne.
Med tredje generation skulle Dacia Sandero have et mærkbart løft, og rumænerne fik den nyeste Clio-platform at bygge Sandero op omkring. Det vil også sige nyeste Clio-undervogn, hjulophæng, motor og gearkasse, men sikkerhedsudstyret – der i Clio er ok-omfattende – har man altså ikke skønnet det nødvendigt at besvære Sandero-køberne med.
Billigste andengenerations-Sandero kostede i slutningen af 2020 under 100.000 kr. I dag er prisen 127.000 for billigste tredjegenerations.
Hvordan er førerpladsen?
Hvis vi ser bort fra Essential-udgaven – den skrabede version – og koncentrerer os om Comfort, testbilen, så er førerpladsen faktisk acceptabel.
Udmærkede sæder, armlæn ved førersædet, fornuftig og logisk indretning og det meste af det udstyr, man i 2021 har brug for, når valget er faldet på et relativt billigt og ganske rummeligt transportmiddel.
I Sandero Comfort kan man “spejle” sin smartphone på 8 tommer-skærmen. Formedelst 3.000 kr. får man Apple Carplay/Android Auto og fire ekstra højttalere, så man når op på seks.
I Comfort-udgaven er LED-forlygter standard, og de gør en positiv forskel i forhold til halogenlamperne.
Hvordan opleves kabinen?
Solid og gedigen, omend man bestemt har indtrykket af at sætte sig ind i den tidligere udgave af Renault Clio. Pladsen på bagsædet er dog blevet mærkbart bedre i forhold til generation to – der skulle være 4,2 centimeter mere plads til knæene.
Bagagerummet napper 328 liter, godt 1.100 liter med bagsæderyglænene lagt ned.
Pladsen i den højbenede Stepway er den samme, både i kabine og bagagerum – forskellen begrænser sig groft sagt til lidt mere bekvemme indstigningsforhold og lidt større overblik.
Er sikkerheden i orden?
Nej. Den er så mangelfuld, at FDM fraråder, at man køber bilen. Den passive sikkerhed – altså bilens evne til at beskytte fører og passagerer, når det går galt – skuffer fælt med flere gennemsnitlige karakterer og enkelt svage. Den aktive sikkerhed – der skal hindre ulykkerne i at ske – er direkte mangelfuld, hvilket prisen og mulighederne taget i betragtning nærmest er udtryk for en uansvarlig prioritering. At bilen står på samme platform som den nyeste Renault Clio giver netop flere muligheder for at gøre Sandero nogenlunde tidssvarende, men det har man altså undladt.
Den automatiske nødbremse får den hidtil dårligste karakter efter sikkerhedsorganisationen Euro NCAP’s nyeste testkrav; den reagerer kun over for andre biler – og det gør den faktisk ikke ret godt. Bløde trafikanter har den slet ikke øje for.
Euro NCAP giver derfor kun Sandero/Sandero Stepway to ud af fem stjerner, og sikkerheden er dermed på et niveau, hvor FDM “ikke vil anbefale købet af dem”. Læs mere på euroncap.com.
Hvordan kører den?
Først og fremmest er Dacia Sandero letkørt og komfortabel. Styretøjet er ganske vist lidt slapt og formidler kun begrænset information til føreren om den vej, som du kører på. Til gengæld er støjniveauet ved almindelig landevejskørsel ret lavt.
Til almindeligt brug ved danske forhold vil langt de fleste finde sig udmærket tilpas med Sanderos godmodige køreegenskaber.
Hvordan er motoren?
Renaults 3-cylindrede 1,0-turbobenziner med 90 hk er en omgængelig sag. Omdrejningsvillig, smidig, let at dosere og under langt de fleste forhold støjsvag. Heldigvis har Sandero fået franskmændenes 6-trins og ikke den 5-trins manuelle gearkasse: Den 6-trins er mere stram og præcis end den mildest talt sjaskede 5-trins, og motorens sejhed gør, at man kan trille ubesværet afsted med relativt lave omdrejninger.
Motorens smidighed er også velegnet i forhold til den ganske velfungerende trinløse CVT-gearkasse, som fås til både Sandero og Sandero Stepway. CVT-prisen er dog 22.000 anseelige kroner, og dertil kommer et højere benzinforbrug.
Sandero-testbilen med manuel gearkasse kørte i testen godt 16 km/l – den er opgivet til knap 19. Stepway med CVT står til 16,1 km/l, jeg nåede næsten 15 km/l.
Passer prisen?
Minibiler er der masser af – i flæng kan nævnes Peugeot 208, Opel Corsa, Hyundai i20, Kia Rio, Skoda Fabia, Seat Ibiza, VW Polo, Ford Fiesta og fætter Clio. Selvom Sandero tidligere kunne fås til samme pris som mange mikrobiler, er den ved overgangen til tredje generation og en prisstigning på cirka 25 procent stadig helt uden konkurrence den billigste minibil. Clio og Rio fås i øjeblikket til 150.000 kr., og tættere kommer vi ikke på.
Er der alternativer?
Alle de førnævnte er skrappe drenge i klassen, Volkswagen-koncernens tre modeller er i sammenligning nærmest absurd dyre, men hvis man sammenligner Sandero Comfort til 144.290 kr. direkte med Hyundai i20 Essential (mellemste udstyrsniveau) til 154.990 kr., så får rumæneren læsterlige tæv.
Renault Clio med samme motor koster 21.000 kr. mere end Sandero Comfort.
Konklusion:
For: Motor, plads, tre års garanti.
Imod: Sikkerhed, udstyr i basismodel, pris.
Hvilkenbil siger:
FAKTA: Dacia Sandero TCe 90 Comfort
Vejl. pris, inkl. lev.: 144.290 kr.
Anslået kontantrabat: * 5.000 kr.
Billigste: 127.290 kr. (Sandero TCe 90 Essential)
Privatleasing: 2.295 kr./måned. Førstegangsydelse 4.995 kr. (15.000 km/år,
easingperiode 36 måneder.).
Årlig ejerafgift: 1.080 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/3 år (3 års mekanisk garanti eller 100.000 km)
Sikkerhed (Euro NCAP): 2 stjerner (2021)
Antal airbags: 6
Længde/bredde/højde: 409/185/150 cm
Bagagerum (min/max): 328/1.108 liter
Vægt: 1.072 kg
Benzinmotor: 3 cyl., 1,0 liter, turbobenzin
Ydelse: 90 hk
Forbrug (EU-norm): 18,9 km/l (120 gr. CO2/km)
Forbrug i test: 16,2 km/l
0-100 km/t: 11,7 sek
Topfart: 178 km/t
Særligt standardudstyr:
Automatisk nødbremse (ikke fodgængere og cyklister), automatisk nødopkald, fartpilot, LED-forlygter, p-sensor bag, elektrisk justerbare sidespejle, 4 x elruder, 4-vejs justerbart rat, højdejusterbart førersæde, varme i forsæder, armlæn v. førersæde, aircondition, regnsensor, manuel nedblænding af bakspejl, bluetooth, 8-tommer skærm, spejling af smartphone via kabel, 2 højttalere, telefonholder, 15 tommer stålfælge.
Metallak: 5.000 kr.
Tekno-pakke (klimaanlæg, elektrisk p-bremse, nøglefri adgang, midterarmlæn med opbevaring): 6.000 kr.
Kamera-pakke (p-sensor for, bakkamera, blindvinkel-alarm): 4.500 kr.
Medie-pakke (navigation, Apple Carplay/Android Auto, 2 USB-stik, telefonholder og 6 højttalere): 3.000 kr.
16 tommer alufælge: 3.000 kr.
CVT-gearkasse: 22.000 kr.
Merpris for Stepway: 28.700 kr.
(* Anslået af hvilkenbil.dk)