VW ID.Buzz kan snart fås med syv sæder. Merprisen er mellem 30.000 og 40.000 kr. Måske er der også en Buzz på vej med et mindre batteri.
Volkswagens charmerende retro-rugbrød introduceres snart med syv sæder. Samtidig antyder et tysk medie med gode kontakter i VW’s inderkreds, at der kommer en billigere 5-sædet version med 62 kWh-batteri.
Men lad os først kigge på dét vi ved om den lange, 7-sædede version: Dens akselafstand er forlænget med 25 centimeter i forhold til den hidtidige Buzz, og dens totale længde er øget tilsvarende.
I den forlængede Buzz kan man vælge mellem seks eller syv sæder. Med seks sæder er de to på anden række store enkeltsæder, med syv sæder er anden række en ‘normal’ bænk med plads til tre.
Merprisen for den lange Buzz på 496 centimeter er 30.000 kroner i Life-udgaven og 40.000 kr. i Style. Altså koster den lange Buzz med syv sæder og Life-udstyr 420.000 kr. og Style 500.000.
På batteri-fronten er der også sket noget: I den korte er batteriet nu på 79 kWh (før 77), i den lange er det på 86 kWh. Rækkevidden i den lange Buzz Life er 468 kilometer, i Style 462. Ladeeffekten er også blevet en smule bedre, så den lange Buzz kan lade med 200 kW, den korte med 185.
Ligesom i ID.4, ID.5 og ID.7 yder elmotoren i både den korte og den lange nu 286 hk.
Mere plads og fleksibilitet
Med alle syv sæder i brug napper Buzz-bagagerummet 306 liter. Med de bagerste sæder nedfældet i gulvet er det decideret forslugent og tager 1.340 liter. Både sæderne på anden og tredje række kan forskydes i længden.
Den korte Buzz, som Hvilkenbil testede i begyndelsen af 2023, og som hidtil har kunnet fås med fem sæder, kan man nu også få med seks. Altså to sæder på anden række og to på tredje.
Den 7-personers Buzz til 420.000 kr. med Life-udstyr har blandt andet 2-zonet klimaanlæg, 12,9 tommer infotainmentskærm, varme i forruden, adaptiv fartpilot og parkeringsassistent. For de 80.000 kr., som Style koster mere, får man 3-zonet klima, elektrisk betjente skydedøre, den store assistentpakke, intelligente Matrix-LED-forlygter og elektrisk justerbare forsæder med massage.
Endnu er det ikke muligt at få Buzz med varmepumpe, men senere på året føjes den til listen over ekstraudstyr.
Batteri på 62 kWh?
Om Buzz-batteriet skrumper i en senere version synes at være til overvejelse. I hvert fald har Lars Krause, bestyrelsesmedlem i Volkswagens erhvervsbiler i Tyskland, antydet overfor tidsskriftet Automobilwoche, at man planlægger en billigere, såkaldt indstigningsmodel.
Den skulle i givet fald have et batteri på 62 kWh, men udover den lille teaser har Krause ikke yderligere informationer. Hverken om rækkevidde, lanceringstidspunkt eller pris.
Af redaktionen