Camry ligner luksus til lavpris

Toyotas håb i den store mellemklasse kommer til Danmark i maj til priser fra 380.000 kr. Det inkluderer 218-hestes hybridmotor og meget udstyr – men Camry fås ikke som stationcar.

Der gik lidt af et sus gennem bilverdenen, da Toyota sidste år sendte Avensis på pension uden en afløser. Avensis, og især forgængeren Carina, var nærmest en institution i firmabilsklassen. Ikke mindst i Danmark, hvor Toyota traditionelt har stået stærkt i den store mellemklasse.

Men den tsunami af moderigtige crossover- og SUV-modeller, der skyller ind over hele verden, har især ramt biler som Avensis. Flere mærker er helt droppet ud af klassen og selv bestsellere som VW Passat og Ford Mondeo oplever konstant vigende salg. Toyota selv var åbenlyst i tvivl om, hvordan man skulle tackle udfordringen: Skulle man gøre som f.eks. Nissan og Honda og opgive klassen. Eller skulle man finde på noget nyt og spændende.

Efter nogen overvejelse valgte Toyota det sidste. Japanerne giver simpelthen comeback til den store Camry, der aldrig for alvor har slået an på vore breddegrader og derfor har været væk i mere end 15 år.

I USA ligger Camry til gengæld i top over salget af traditionelle personbiler. Sidste år kom Camry så i en ny generation, som Toyota tydeligvis ser et særligt potentiale i: Teknikken er baseret på den nye og velkørende TNGA-platform. Med i pakken hører en moderne og miljøvenlig hybridmotor på stærke 218 hk, der bliver eneste mulighed på det danske marked. Ser man bort fra, at Camry slet ikke findes som stationcar, ligner det faktisk et ret spændende alternativ i klassen for mellemstore biler.

Men hør, var Camry ikke en bilklasse højere, vil (ældre) bilkendere måske spørge?

Jo, der er noget om snakken og måske har Toyota et ekstra trumfkort her. Ret beset placerer Camry sig nemlig i smørhullet mellem den store mellemklasse og den ‘ægte’ luksusklasse. Camry er to-tre centimeter længere og bredere end den velvoksne VW Passat i firmaklassen og tilsvarende få centimeter mindre end luksusbiler som BMW 5-serie og Mercedes C-klasse.

Hertil kommer hybridteknikken, der på samme tid standardudstyrer Camry med et grønt image, mere end 200 hestekræfter og et systemafhængigt automatgear.

Nærmest billig
Alt det kommer man dog ingen vegne med, hvis prisen ikke er attraktiv. Det ved den danske Toyota-importør, der netop har offentliggjort både modelprogram og prisliste. Sidstnævnte begynder ved en vejledende kontantpris på 380.000 kroner for ‘basisudgaven’ af den altid hybride Camry.

I betragtning af de 218 hk og automatgearet er det lige før, at vi vil kalde det for ‘billigt’ sammenlignet med konkurrenterne. I hvert fald når vi samtidig kigger i udstyrslisten for basisudgaven H2. Med detaljer som bl.a. to-zoners klimaanlæg, syv tommers infotainmentsystem med DAB+ radio, bakkamera, p-sensorer for og bag, sædevarme, nøglefri betjening, regnsensor, 17 tommer alufælge, LED-nærlys og sikkerhedsudstyr som aktiv sporassistent, fjernlysassistent, skiltegenkendelse, aut. nødbremse med fodgængergenkendelse og adaptiv fartpilot, er der nemlig ikke noget basis over den billigste Camry.

Er du firmabilist – og dem er der flest af i denne klasse – kan du endda nøjes med en beskatningsværdi på 330.000 kroner. Samtidig rykker du op i H3-udgaven, der lægger læderindtræk og el-justerbare forsæder med i prisen. For kontantkøbere lægger det yderligere 20.000 kr. på basisprisen.

Næste trin er H3 Executive med 18-tommer alufælge, otte tommers infotainmentsystem med navigation, trådløs opladning af smartphones, el-justerbar ratstamme, “Tiger Eye-paneler” (det kunne ligne glinsende træindlæg), blindvinkel-assistent, fuld LED-lygter for og bag, sølvlakeret grill og særlige pynteindlæg i kabinen.

Topmodellen hedder H4 og er opgraderet med 10 tommers infotainment, head-up display, ej-justerbare bagsæder (!), separat klimaanlæg til bagsædepassagererne, solgardiner og premium-lyd fra JBL.

Den nye Camry får Danmarkspremiere midt i maj.

Du kan se alle priser på Camry her:

Vejledende:
Camry Hybrid H2: 380.000 kr.
Camry Hybrid H3: 400.000 kr.
Camry Hybrid H3 Executive: 450.000 kr.
Camry Hybrid H4: 500.000 kr.

Beskatningsgrundlag, firmabil:
Camry Hybrid H3: 330.000 kr.
Camry Hybrid H3 Executive: 350.000 kr.
Camry Hybrid H4: 400.000 kr.

Privatleasing:
Camry Hybrid H3: Engangsydelse 14.995 kr., mdl. ydelse 4.395 kr.
Camry Hybrid H3 Executive: Engangsydelse 14.995 kr., mdl. ydelse 4.995 kr.

Toyota Camry får comeback og afløser Avensis

[email protected]

1 COMMENT

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here