Næste år afløses CC-udgaven af VW Passat af Arteon – en næsten fem meter lang über-Passat, der skal konkurrere med BMW og Mercedes.
VW har ambitioner om at hugge kunder fra de tyske prestigemærker BMW og Mercedes. Ikke bare med koncernens eget Audi-mærke, men også med det lidt mindre fine Volkswagen-navn.
Seneste forsøg – luksuslimousinen VW Phaeton – floppede fælt trods alt fra W12-motor til trækfrit klimaanlæg.
Næste år prøver VW igen. Modellen med ambitioner om at være en ufolkelig folkevogn er døbt Arteon og får officiel verdenspremiere i februar på biludstillingen i Geneve. VW slipper dog den første tegning ud nu og benytter dermed lejligheden til at lufte mærkets nye designsprog: Fabrikken kalder Arteon udtryksfuld og emotionel – men slår samtidig på, at den elegante, coupelignende også har praktisk sans med sin store bagklap.
Dermed adskiller Arteon sig fra den CC – tidligere Passat CC – som den afløser. CC havde også coupélignende former, men var teknisk en firedørs sedan med udvendigt bagagerum og lille bagklap.
Arteon får ikke alene en mere praktisk bagdør, men bliver også noget længere med en længde på lige under fem meter. Tyskerne nævner ikke noget om platformen, men der bliver formentlig tale om samme teknik, som vi kender fra den nuværende Passat.
Navnet Arteon skal i øvrigt udtales med tryk på første stavelse; Art, der beskriver bilens harmoniske linjer og emotionelle udtryk. Sidste stavelse; eon, markerer at der er tale om en topmodel i lighed med den endnu større Phideon, som VW sælger som en slags ‘billig-Phaeton’ på det kinesiske marked.
VW Arteon kommer til Danmark til sommer, hvor den forventes at blive noget dyrere end en Passat med tilsvarende motor og udstyr.
Hvis man vil danne sig et endnu mere realistisk indtryk af Arteon, skal man kigge på stilstudiet Sport Coupe Concept fra 2015. Angiveligt benytter Arteon samme designtræk som konceptbilen med nærmest at lade lygter og kølergrill flyde sammen i bilens front.