Clio knopskyder til højbenet Renault Captur

Klassen for kompakte ”crossover” biler boomer. Nyeste ”bastard” er Renault Captur, en velformet friluftsudgave af Renaults nye Clio. Dansk premiere til sommer.

Bølgen af ”crossover” biler fortsætter. Biltypen, der kombinerer højden, pladsen og udstrålingen fra firehjulstrækkere med køreegenskaberne og det mere moderate forbrug fra personbiler, er den hurtigst voksende bilklasse i dag. Alle vil have en bid af kagen. Næste medlem af den hurtigt voksende klasse bliver Renault Captur, der får officiel premiere på Geneve-biludstillingen i marts og forventes at nå Danmark i løbet af sommeren.

En crossover er bilernes svar på en bastard – og Renault Captur er ingen undtagelse. Det selvsikre design signalerer overskud og friluftsliv, men faktisk er Captur baseret på noget så urbant som den nye Renault Clio. Af samme grund bliver der ikke mulighed for firehjulstræk. Til gengæld lover Renault, at Captur kører lige så præcist og komfortabelt som en Clio. Beskeden bliver den også. Med Renaults fine 1,5 liters dieselmotor kan CO2-udledningen presses helt ned på 96 gr. pr. km – det svarer til et brændstofforbrug omkring 30 km/l.

Renault Captur kan minde om en højbenet Renault Clio, som den da også deler teknik med.
Renault Captur kan minde om en højbenet Renault Clio, som den da også deler teknik med.

Kompakt udenpå, stor indeni
Omvendt byder Renault Captur på en høj siddeposition med komfortabel ind- og udstigning og god udsigt over trafikken – en kvalitet, der mere end noget andet gør ”crossover” bilerne så populære. Pladsen skulle også være bedre end i Clio. Captur er ganske vist kun 412 cm lang, men da man sidder mere opret, bliver der mere plads på begge sæderækker. Ifølge Renault vil man opleve samme plads og funktionalitet i Captur’s kabine som i en mini-MPV.

Udover dieselmotorer kommer Captur med to nye turbomotorer, der også kendes fra Clio. Dels en 3-cylindret 0,9 liter med 90 heste og dels en 1,2 liter med 4 cylindre og 120 hk. Designet står Laurens van der Acker for, og han bygger fermt videre på Renaults nye formsprog, der blev introduceret med den nye Clio. Slægtskabet med Clio er tydeligt – alligevel er Renault Captur helt sin egen.

Renault Captur dumper ned i en klasse, der er på vej til at blive et hvepsebo af stærke konkurrenter. Men holder salgsprognoserne, er der formentlig kunder nok.

Captur’s nærmeste rivaler er søskende-bilerne Chevrolet Trax/Opel Mokka, Renault-Nissan alliancens egen Nissan Juke og en kommende Peugeot 2008. Derudover barsler Fiat med en crossover-version af 500L, ligesom Citroën formodes at lave en C3-baseret rival. Audi er på vej med Q1, Suzuki kommer med en ny SX4, Dacia har den billige Sandero Stepway, og skal vi tro jungletrommerne, er koreanerne og VW-koncernen også på vej med kompakte gadekryds. Der bliver med andre ord trængsel i terrænet foran storbyernes café’er…

Læs mere: Peugeot 208 op på stylter

[email protected]

Captur fortsætter Renaults nye, markante front. Chefdesigner Laurens van der Acker har kreeret den flotte næse...
Captur fortsætter Renaults nye, markante stil. Chefdesigner Laurens van der Acker har kreeret den flotte næse…

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here