VW har droppet automatisk nødbremse i nye udgaver af VW Up, Seat Mii og Skoda Citigo. Det koster i ny crash-test. FDM siger ‘pinligt’ og ‘skandale’.
Der falder usædvanligt hårde ord efter årets sidste crash-test af 10 nye biler. Endnu en gang er det Euro NCAP, der har sendt en række biler mod muren – og det går ikke stille af sig. Skældsordene hagler simpelthen ned over VW-koncernen, der har benyttet en opgradering af de tre mikrobiler VW Up, Seat Mii og Skoda Citigo til at spare den automatiske nødbremse væk.
Euro NCAP kvitterer med blot tre ud af fem mulige stjerner. Det er ikke blot en dårlig karakter, men betyder også, at bilerne mister et sikkerhedsfradrag på 6.800 kroner i Danmark.
Hos danske FDM’s repræsentant i Euro NCAP, Søren W. Rasmussen, falder der i sjælden grad brænde ned:
“Testresultatet er skuffende og afslører, at VW-koncernen tydeligvis har forsømt at opdatere sikkerheden. At bilens nødbremse er sparet væk, er i sig selv en skandale. Bilerne har ganske vist fået vognbaneassistent og fartbegrænser som standard, men det ændrer ikke på, at sikkerheden samlet set er under det niveau, man bør kunne forvente. Tre Euro NCAP-stjerner er direkte pinligt for VW-koncernen, der bør genoverveje sin strategi, og opgradere sikkerheden snarest muligt,” siger han til fdm.dk.
”De tre stjerner er ikke ensbetydende med, at FDM direkte fraråder dem. Men omvendt er det heller ikke biler, vi vil anbefale,” tilføjer han.
Seat Mii, Skoda Citigo og især VW Up har i flere år været særdeles populære i Danmark. Alt tyder på, at de kan blive det igen. De faceliftede udgaver lanceres nemlig som elbiler, der skal koste mellem 150.000 og 163.000 kroner. Det gør VW-trillingerne til Danmarks billigste elbiler. At de tilbyder en rækkevidde på 260 km ifølge den realistiske WLTP-norm øger kun interessen for de tre mikro-biler yderligere. Set i det lys virker det ekstra ærgerligt, at VW helt bevidst har valgt at spre på sikkerheden.
Men Golf 8 er god
At VW godt kan, når koncernen ellers gider, beviser den nye Golf. Generation 8 er i Danmark til marts, og det bliver med topkarakteren fem stjerner i Euro NCAP crashtesten. Golf 8 har ikke alene aktivt sikkerhedsudstyr som førnævnte automatiske nødbremse, men yder i øvrigt god beskyttelse i kollisioner. Det belønnes med masser af roser fra både Euro NCAP og danske FDM.
Faktisk er der topkarakter til seks af de 10 testede biler. Udover Golf 8 er det kæmpe-SUV’en Audi Q8, den nye mini-SUV Ford Puma og dennes konkurrent Nissan Juke.
Godt og skidt fra Kina
Mere overraskende er det, at kinesiske MG også scorer fuldt hus med SUV’erne MG ZS og HS. Førstnævnte er muligvis på vej til Danmark som elbil, og vi er ikke vant til, at kinesiske biler scorer topkarakter i Euro NCAPs crashtest.
Bag det engang hæderkronede britiske MG-mærke står i dag kinesiske SAIC Motor.
Mindre godt går det for en anden kinesisk SUV. Aiways U5 er en elbil på størrelse med en Audi Q5 og er da også udviklet af bl.a. tidligere Audi-ansatte. En prototype af U5 satte hjulene på dansk jord i august og efter planen skal du kunne købe den herhjemme i løbet af 2020.
Inden da skal kineserne dog nok have tjekket op på sikkerheden. Aiways U5 er sådan set solidt skruet sammen, men i sidekollisioner var der problemer med alle sideairbags. Euro NCAP takserede fejlene til en utilfredsstillende karakter. Samme holdning har kineserne, der har lovet at vende tilbage til en re-test af en forbedret U5.