Dacia er klar med Jogger – en syv personers storfamiliebil, der afløser Dacia Lodgy og samtidig skifter fra MPV- til moderigtig SUV-stil.
Renaults rumænske billigmærke Dacia har fart på for tiden: Inden for det seneste år vi set den nye Sandero, Europas billigste elbil Spring er lige på trapperne, og for kort tid siden så vi de første billeder af den faceliftede SUV Duster.
Til gengæld har der været stille om den syv-personers MPV Lodgy, der ellers har fundet et vist publikum som Danmarks billigste bil til syv. Men nu er der spændende nyt til storfamilier på udkig efter en ny men økonomisk overkommelig bil til den store børneflok: Dacia viser de første fotos af Lodgys afløser, der ventes at være i Danmark i februar 2022.
Samtidig lægges Lodgy-navnet i graven. Med god grund. Den nye model med navnet Jogger er nemlig baseret på den nye CMF-platform, der også benyttes til den nye Dacia Sandero og nært beslægtede Renault-modeller som Renault Captur. Samtidig skifter den rumænske storfamiliebil fuldstændig stil og går fra praktisk MPV-design til mere moderigtig SUV. Et stilskifte, der er helt i tråd med bilkøbernes glubende appetit på SUV-modeller med terrængående look. Dermed bliver Jogger også endnu et eksempel på, at en SUV skubber en MPV ud af markedet.
Lang akselafstand
Dacia lover dog masser af plads og praktisk sans i den nye Jogger. Trods SUV-betegnelsen er grundformen på Jogger da også tæt på Lodgy: Fronten er lidt længere og offroad-detaljer som plastikskærmkanter tilfører noget SUV-æstetik. Det afgørende er dog kabinen. Jogger er 455 centimeter lang, og en akselafstand på hele 2,9 meter sørger for god plads til syv personer fordelt på tre sæderækker.
Praktisk sans har Jogger også: De to bagerste sæder kan klipses helt ud, hvilket giver et bagagerum på 708 liter. Folder man anden sæderække frem, vokser bagagerummet til hele 1.819 liter.
Til gengæld kan du ikke bare folde hverken anden eller tredje sæderække ned i gulvet som i de fleste konkurrenter. Enten vipper du hele stolebænken frem – eller løfter de to bænkesæder helt ud af bilen. Det koster helt sikkert kræfter, men det er en løsning, der er med til at gøre Jogger billigere end konkurrenterne.
Priser klar i november
Præcis hvad Jogger skal koste, ved vi dog endnu ikke. Den danske Dacia-importør forventer at have priserne klar i løbet af november. Vi gætter på, at Jogger præcis som Lodgy bliver markedets billigste syv-personers bil.
Med adgang til Renaults CMP-platform bliver Jogger væsentligt mere moderne end sin forgænger. Her er seks airbags og en automatisk nødbremse, der fungerer via en radar, der hele tiden måler afstanden til den forankørende bil. Systemet er aktivt mellem 7- 170 km/t ved kørende køretøjer og fungerer mellem 7-80 km/t for køretøjer, der holder stille. Desuden er der blind vinkel assistent, der er aktiv mellem 30-140 km/t.
Infotainment tilbydes i tre trin: Basis er Media Control, som tillader dig at styre radio, navigation og telefon fra din egen mobiltelefon, der monteres ved instrumentbordet. Går man op i udstyrsniveau, fås to systemer, der begge benytter en integreret skærm, Media Nav og Media Display. Begge har navigation og Android Auto og Apple CarPlay er standard.
Hybrid i 2023
En rigtig god nyhed er mere simpel: Jogger får et rat, der ikke kun kan justeres i højden, men også i længden. Det bør give en ergonomisk bedre kørestilling og dermed adressere et af de helt store kritikpunkter i mange Dacia-modeller.
Teknisk lægger Dacia forsigtigt ud med en turbobenzinmotor med 110 hk og seks-trins manuelt gear. Vi skal hen i begyndelsen af 2023, før Dacia er klar med en 140 hestes hybridmotor, der også kendes fra f.eks. Renault Clio. Der er ikke tale om en ladehybrid, så Dacia Jogger kommer næppe til at drage fordel af den afgiftslettelse, der lige nu gør ladehybrider særligt attraktive.