Dacia Spring har beskeden rækkevidde, lang ladetid og ikke meget udstyr. Til gengæld er den endnu billigere end forventet.
For et år siden kunne Hvilkenbil første gang fortælle, at Renaults rumænske lillesøster, Dacia, bryggede på det, der skulle blive Europas billigste elbil. Nu er Dacia Spring virkelighed, og det er ganske vist: Den er billigst.
Dacia Spring fås fra 128.990 kroner, hvilket er 31.000 kr. mindre end markedets hidtil billigste, Seat Mii Electric.
Dacia rimer på discount, og til prisen skal man derfor ikke forvente alverden. Rækkevidden er maksimalt 230 kilometer, så dens rolle vil være begrænset til pendleri over kortere afstande eller som bil nummer to i husstanden. Batteriet er på 27,4 kWh, og normal opladning sker med 3,7 kW: Det vil sige, at man skal afsætte det meste af aftenen og natten, hvis den skal “tankes” fra næsten tom til fuld. Klarer laderen 32 ampere, halveres ladetiden. Til den dyreste Spring, der koster 140.000 kr., kan man for 5.000 kr. tilkøbe en DC-lader, så den i offentlige standere vil kunne lade med 30 kW.
Elmotoren yder 33 kW svarende til 44 hestekræfter. Acceleration og tophastighed – hvilket heller ikke er så interessant for en lille elbil – har Dacia ikke meldt ud.
Spring til 129.000 kr. har tilnavnet Comfort, og komforten dækker over manuel aircondition, bluetooth, 7 tommer skærm, elruder, elspejle og 14 tommer hjul. På sikkerhedssiden har Spring i modsætning til Seat Mii Electric automatisk nødbremse.
I Danmark til september
11.000 kr. mere og navnet er Comfort Plus. Den yderligere komfort er lig med metallak, bakkamera og baksensor og Apple Carplay/Android Auto med mulighed for navigation via mobiltelefon. Dacia har valgt også at inkludere et reservehjul. Og altså muligheden for at smide yderligere 5.000 kr., så der kan hurtiglades med 30 kW.
Mikrobilen står på på Nissan/Renaults CMF-A-platform og er udviklet på Technocentre i Paris. Den måler 370 centimeter i længden, 180 cm i bredden og 150 cm i højden. 290 liter i bagagerummet er ganske rimeligt. Med en venderadius på 4,8 meter giver udtrykket at “vende på en tallerken” mening.
Til sammenligning har Danmarks lige om lidt næstbilligste elbil, Seat Mii Electric, en rækkevidde på 258 km, batterikapaciteten er 32,3 kWh, ydelsen 61 kW (83 hk), og så kan den lade med op til 40 kW. Tjekken er 356 cm lang, 165 cm bred og 148 cm høj.
Mii Electric har som nævnt ikke automatisk nødbremse, til gengæld har den som standard vognbaneassistent, skiltegenkendelse, lys- og regnsensor, p-sensor bag, varme i forsæder, forrude og sidespejle samt 16 tommer alufælge.
Dacia Spring kan bestilles fra 15. april, og de første kunder har den i september.