Priserne på den opdaterede Skoda Octavia fastholder den tjekkiske folkevogn som et stærkt kort i Volkswagen-familien.
Om en måneds tid er den fornyede Skoda Octavia klar hos de danske forhandlere.
Men hvis nogle efter opdateringen skulle være på udkig efter en opladningshybrid, kommer de til at spejde forgæves. Den har Skoda nemlig valgt at pensionere, ganske som moderselskabet Volkswagen har valgt at fjerne den mulighed fra Golf-programmet.
Opdateringerne af fjerde generation Octavia, der traditionelt er populær hos danske bilkøbere, er grundlæggende få. Skoda-kendere med skarpe briller vil kunne spotte den fornyede med et blik på de nydesignede LED-forlygter og bagtil den let ændrede kofanger. I kabinen fås infotainmentskærmen nu som 13 tommers med samme opdaterede software som i den elektriske Enyaq. De aktive sikkerhedssystemer har også fået en finpudsning med flere funktioner.
10.000 kr. for stationcar
Under hjelmen ligger altså ikke en opladningshybrid, men en 1,5 liters benzinmotor med enten 115 eller 150 hestekræfter. Billigste koster 280.000 kr. med 6-trins manuel gearkasse og Essence-udstyr, der blandt andet indeholder syv airbags, adaptiv fartpilot, vognbaneassistent, nøglefri adgang, 2-zonet klimaanlæg og p-sensor bag. Med 150 hk er prisen 300.000 kr.
Mildhybrid-teknik, kaldet eTSI, der udnytter de dyre dråber lidt bedre blandt andet takket være automatisk cylinderfrakobling, koster 20.000 kr. mere – altså 300.000 for eTSI med 115 hk og 320.000 for eTSI med 150 hk. Begge inklusive 7-trins DSG (dobbeltkoblingsgearkasse).
For at få Skoda Octavia som stationcar, kaldet Combi, hvor bagagerummet vokser fra den 5-dørs 600 liter til 640 mere regulære stationcar-liter, skal man supplere med beskedne 10.000 kr.
Veludstyret Selection
Et skridt oppe af udstyrs-rangstigen ligger Selection, hvor 1,5 eTSI med 115 hk koster fra 360.000 kr. Den er mere end almindeligt godt udstyret med Travel Assist, der bl.a. kombinerer den adaptive fartpilot, den aktive vognbaneassistent og vejskiltegenkendelse til at afpasse hastigheden efter forholdene.
Selection har desuden automatisk op- og nedblænding af fjernlyset, ni airbags, 3-zonet klimaanlæg, varme i rat og bagsæde, nøglefri betjening, trådløs Apple CarPlay med trådløs opladning af mobiltelefonen, bakkamera og 17 tommer alufælge.
eTSI med 150 hk og DSG koster 380.000 kr., den toliters diesel med 150 hk står i 420.000 kr.
Essence og Selection fås med forskellige såkaldte kabine-Design Selections efter samme opskrift som Enyaq.
Sportline er den bedst udstyrede variant af Skoda Octavia. Den er sænket 15 millimeter, har 18 tommer alufælge og indeholder bl.a. læderbeklædte sportssæder, intelligente Matrix-LED-forlygter og navigationsanlæg. Den fås som eTSI med 150 hk og DSG-gear til 455.000 kr. og med dieselmotor til 495.000 kr.
Stærk pris for billigste variant
Skoda Octavia er den tjekkiske udgave af Volkswagen Golf. Billigste Golf med 115 hk og manuel gearkasse koster 325.000 kr., altså 45.000 kr. mere end billigste Octavia. Og som et lille kuriosum: Den billigste Octavia koster kun 2.000 kr. mere Golfs lillebror Polo med 3-cylindret 1,0-liters motor, 95 hk, DSG-gear og næstlaveste udstyrsniveau.
Tilbage til Golf og Octavia: Når vi kommer op til den mellemudstyrede Golf eTSI med 150 hk og DSG-gear, er Octavia-prisen den samme, altså 380.000 kr.
Spanske Cupra har netop varslet en fornyet Leon, som vi endnu ikke kender priserne på. Cupra Leon vil kunne fås med samme motorer som Octavia og Golf, men også som opladningshybrid og som en ægte varmblodet spanier som en lynhurtig familiestationcar med 333 hk.
VW har i øjeblikket ikke en Golf GTI eller Golf R på programmet. Det ved vi, at Skoda får, idet Octavia senere kommer i en RS-udgave, dog kun med 265 hk. Priser og endelige specifikationer følger.
Essence og Selection kan ses hos Skoda-forhandlerne 22.-23. juni.