Danskere har sagsøgt Tesla for ’nedgradering’

sagsøgt

75 Model S-ejere har sagsøgt Tesla, fordi deres elbiler pludselig er dobbelt så længe om at lade op. Op til 3.000 ejere kan være berørt.

Man har hørt om elbiler, der får opgraderet softwaren over nettet. Men her er det den omvendte verden. 75 danske ejere af Teslas Model S har oplevet, at de i stedet har fået nedgraderet deres køretøj. Det skriver Politiken.

De oplever, at deres elbiler pludselig bruger dobbelt så lang tid på at lade op. Det gør de lange ture markant længere og bilen mindre værd, fortæller en af de berørte ejere, som har sagsøgt Tesla i et dansk gruppesøgsmål mod den amerikanske elbilproducent.

Da Steen Andersen skulle lade sin Tesla S op på en af Teslas hurtigladere, Superchargere, skete der noget uvant.

”Uanset hvor længe jeg holdt der, skete der nærmest intet. Jeg kunne ikke forstå, hvad der var sket med bilen. Normalt kunne den lade op til 270 kilometers rækkevidde på en halv time, men nu tog det nærmere en time, ” siger Steen Andersen til Politiken.

Han var langtfra den eneste, hvis bil havde fået forlænget ladetiden.

Model S fra 2013-2015

Fælles for de frustrerede bilejere var, at de ligesom Steen Andersen havde en Tesla Model S købt i årene 2013-15. Derudover opstod problemet kun, når de forsøgte at bruge Teslas hurtigladere – kaldet Superchargers. Når de ladede derhjemme med almindelig strømstyrke, var der ingen problemer.

De danske Tesla-ejere opdagede snart, at det kun var bilejere, som havde installeret en ny softwareopdatering fra Tesla, der oplevede problemet. Teslas såkaldte ’over the air’-opdateringer, sørger i praksis for, at bilerne kan få opdateret deres styresystem trådløst. Og i løbet af foråret 2019 var der kommet en ny opdatering, som angiveligt var en sikkerhedsopdatering, men som tilsyneladende også havde ændret på bilernes ladetid.

Steen Andersen kontaktede Tesla for at høre, hvad der var sket med hans bil. Han fik at vide, at alt var, som det skulle være, og intet var ændret som følge af opdateringen.

For at undersøge, om det alligevel kunne være softwareopdateringen, der var årsagen til den fordoblede ladetid, fandt Steen Andersen og en række af de andre brugere på det danske Tesla-forum frem til en bilejer, der ikke havde installeret opdateringen. Først testede de, hvor lang tid det tog at lade bilen op uden den nye opdatering. Derefter installerede de opdateringen og ventede et par dage, til bilen skulle oplades igen.

Tesla har ikke fortalt noget

De kunne hurtigt se, at den var helt gal.
”Fra den første opladning til den næste, brugte bilen ganske rigtig væsentligt længere tid på at lade op. Og der vidste vi, at Tesla havde ændret noget i vores biler uden at have fortalt os om det,” fortæller Steen Andersen.

Han er nu en del af en gruppe på i alt 75 danske Tesla-ejere, der har sagsøgt bilfirmaet, hvor de kræver en erstatning på 100.000 kroner per bil. De anslår, at mellem 2.000 og 3.000 danske Teslaer kan være berørt af problemet, og mange flere er ramt på verdensplan. Der er i øjeblikket retssager i gang om den forlængede ladetid i flere andre lande, men der er endnu ikke faldet dom i nogen af sagerne.

Tesla ønsker ikke at udtale sig i sagen og henviser over for Politiken til, at de endnu ikke har modtaget sagsakterne, fordi retten i Hillerød endnu ikke har taget stilling til, om sagen skal køre som et fælles søgsmål eller som enkeltsager.

[email protected]

2 Kommentarer

  1. Det er ikke i orden, det der Tesla. Som andre tech-firmaer kniber det groft med transparensen. Men en iPhone koster ikke en halv million kr. og derfor tilgives Apple for et tilsvarende nummer. Vil Teslas kunder tilgive, hvis en model 3 nedgraderes på tilsvarende vis om nogle år?

  2. Hvad er årsagen til nedgraderingen? At skåne batteriet? Garantien på en 2013 bil er vel udløbet (8 år på batteri?) så Tesla har vel ingen særlig grund til at skrue ned for hastigheden på netop de biler.

    Eller er det fordi, at netop de årgange blev solgt med fri opladning hele bilens levetid – og så for at gøre det mindre attraktivt at få opladt gratis, på Teslas regning, sættes hastigheden ned?

    Og kan det i øvrigt ikke bare fikses af Tesla ved en software opdatering – det er vel billigere end 100.000 kr. pr. bil, hvis Tesla taber.

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here