Hyundai afslører de første priser på elbilen Ioniq 5. Trods masser af udstyr er den væsentligt billigere end konkurrenterne fra VW og Tesla.
340.000 kr. er også en slags penge. Men for en elbil med 160 kW (217 hk), en rækkevidde på 481 km, masser af udstyr og avanceret 800 volts-teknologi er vi ikke bange for at kalde det for et godt tilbud.
De 340.000 kr. er prisen for den nye Hyundai Ioniq 5, der kommer til Danmark til juni. Interessen for den elektriske koreaner er stor, og den bliver næppe mindre efter at importøren har offentliggjort prisen for den forventede bestseller i programmet. Den hedder Essential, har et batteri på 72,6 kWt med en rækkevidde på 481 km samt elmotor med 160 kW og baghjulstræk. En særligt spændende feature er det elektriske system på hele 800 volt, der giver meget korte ladetider for Ioniq 5: I de helt kraftige lynladere tager det blot fem minutter at lade strøm til 100 km, mens 10 til 80 procent klares på rekordhurtige 18 minutter.
Et hurtigt kig på priserne for de nærmeste konkurrenter viser, hvorfor vi kalder Ioniq 5 for et godt tilbud: VW ID.3 koster 385.000 kr. med 77 kWh batteri og 204 hk (og topudstyr), den lidt større SUV og teknisk identiske VW ID.4 fås til 375.000 kr. med basisudstyr, mens Tesla Model 3 med knapt 300 hk og en rækkevidde på 448 km koster 400.000 kr.
1.600 kg på krogen
Sammenligningen bliver ikke mindre interessant af, at Hyundai Ioniq formentlig er den mest rummelige i sin klasse. Akselafstanden er enorme tre meter og med en længde på 464 cm er Ioniq 5 næsten 40 cm længere end VW ID.3. Og så har Hyundai endnu en trumf i ærmet; Ioniq 5 må trække 1.600 kg på krogen. Det kan ingen af konkurrenterne matche, og dermed står Ioniq 5 stærkt hos trailer- og campingfolket.
Endelig er der det med udstyret. Som navnet Essential antyder, er der tale om en basisudgave til 340.000 kr. Men der intet skrabet over den koreanske elbil. Vi nævner i flæng fra listen over standardudstyr: 12-tommers digital instrumentering, 12-tommer infotainmentskærm med navigation, LED-lygter, nøglefri betjening, p-sensorer for og bag, varmepumpe, trådløs opladning af mobiltelefon og adaptiv fartpilot med kø-assistent. Hertil kommer automatisk nødbremse med fodgænger- og cyklistgenkendelse, aktiv blindvinkel-sensor, skiltegenkendelse og aktiv vognbaneassistent.
Basismodel under 300.000 kr.
Den danske importør lover flere priser på forskellige modeller senere på foråret. Ioniq 5 kommer også med et mindre batteri på 58 kWt og en rækkevidde på 384 km samt en ydelse på 125 kW (170 hk) og baghjulstræk, der formentlig kan presses under 300.000 kr. I toppen af programmet får topmodellen to elmotorer med en samlet ydelse på 225 kW (306 hk) og firehjulstræk.
Dermed ligner Hyundai Ioniq en stærk udfordrer til både de billigere ID-modeller fra VW og de hurtige udgaver af Tesla Model 3.
Hos den danske importør fornemmer man da også stor optimisme:
“IONIQ 5 sætter helt nye standarder i segmentet, og det oplever vi allerede en stor interesse for. Den kommer med den nyeste og mest avancerede teknologi inden for elbiler. Men stadig i et prisleje, hvor rigtig mange kan være med,” siger Annegrethe Skovby, pressechef i Hyundai Danmark.