Der kommer stadig flere ladestandere

ladestandere

Antallet af offentlige ladestandere er fortsat i vækst. Men elbilister uden egen ladestander derhjemme, har det stadig svært.

Ved indgangen til april i år var der drysset 10.910 offentlige ladestandere ud over Danmark. Fire måneder senere, ved udgangen af juli, var antallet øget med 2.731 til 13.641.

I sommeren 2022 var antallet 6.862, så på et år er tallet mere end fordoblet.

Antallet af offentlige lynladere – ladere, der kan “tanke” mere end 100 kW i timen – er steget fra 951 styk i april til 1.266 i juli. I juli 2022 var antallet af lynladere i det offentlige rum 613.

I juli blev der indregistreret 3.518 nye elbiler og 1.155 ladehybrider. Markedsandelen af nyindregistrerede elbiler var dermed 31,3 procent af samtlige indregistrerede nye biler (11.239) i juli. På et år er antallet af elbiler i Danmark steget med 66 procent.

Dermed er stigningen blandt ladepunkter større end stigningen i antallet af elbiler. For et år siden var der 13,5 elbiler pr. offentlig ladestander, i år er tallet 11,1.

For elbilister bosiddende i parcelhuse er den daglige kamp for at finde en offentlig ladestander stort set ikke-eksisterende, da de oftest uden problemer får opsat en privat ladestander og derfor ikke har behov for at lade i det offentlige rum.

Men for elbilister i byernes etagebyggeri er udfordringen dagligt meget nærværende. Det forudså blandt andet De Danske Bilimportører i en analyse i efteråret 2021, og behovet er stadig presserende.

Gennemskuelighed

Sideløbende med bilimportørernes nærmest kvartalsvise opråb til politikerne om at fremskynde mulighederne for etablering af offentlige ladestandere i storbyerne, slår bilimportørerne også på tromme for gennemskuelige prisstrukturer.

Elbilisterne skal umiddelbart – ganske som bilister i benzin- og dieselbiler – kunne se, hvad de skal betale for en opladning.

“Der må ikke være tvivl om, hvad en opladning koster, når man står ved standeren, eller hvad en tilsvarende opladning koster andetsteds. Den grønne omstilling har kun gavn af, at lademarkedet er baseret på fri konkurrence med gennemsigtighed,” udtaler Mads Rørvig, adm. direktør for De Danske Bilimportører, i en pressemeddelelse.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here