Mange bilkøbere venter på mindre og billigere elbiler. Se her hvilke elbiler, vi kan se frem til i Danmark i 2025 til priser under 200.000 kr.
Hvedebrødsdagene for elbiler er forbi. Pionererne, velhaverne, de miljøbekymrede og de teknikbegejstrede har købt millioner af halv- eller heldyre elbiler.
Globalt flader væksten i salget af elbiler ud. Og det skyldes i høj grad, at der mangler mindre og billigere elbiler på markedet. I Danmark er 200.000 kr. for en ny bil smertegrænsen for mange danskere. De kan i skrivende stund købe én enkelt bil, hvis den skal være fuldelektrisk – den kinesiske MG4 Nordic Edition med 350 km rækkevidde til 199.999 kr.
Længe har vi hørt, at de mindre elbiler, som det store flertal har råd til, snart ville komme til Danmark.
Realiteten er, at de uden undtagelse er forsinket med halve og hele år. Ofte er det softwaren, der driller og tvinger bilproducenterne til at udskyde den mere folkelige del af elbil-festen. Senest har EUs kraftige forhøjelse af importtolden på kinesiske elbiler formentlig også tvunget flere Kina-mærker til at revurdere deres lancerings-planer.
Men festen er ikke aflyst, den er udskudt. De billige elbiler kommer. I stort tal endda.
Det er der især to årsager til.
Skelsættende 2025
Batteripriserne styrtdykker i en grad, så to tredjedele af de elbiler, der i dag sælges i Kina, er billigere end tilsvarende fossilbiler. Kina er verdens største bilmarked og førende inden for elbiler. Samtidig har Kina oparbejdet en regulær overkapacitet i deres elbil-produktion. Alene af den grund er denne udvikling også på vej til Europa.
Samtidig skærper EU hele tiden miljøkravene til fossilbiler frem mod det endelige forbud i 2035. Det får selv små fossilbiler til at stige markant i pris. ’Break-even’, altså det punkt, hvor en dansk bilkøber enten skal give det samme eller mindre for en elbil end en tilsvarende bil med forbrændingsmotor, rykker hele tiden nærmere. De første eksempler kommer vi til at se hos danske bilforhandlere allerede næste år.
Dermed bliver 2025 et skelsættende år, hvor elbiler bliver et reelt alternativ til nogle af de mest solgte og billigste fossilbiler på det danske bilmarked. Vi har derfor samlet et overblik over de elbiler, der næste år kommer til Danmark til priser under 200.000 kr. Læs mere herunder.
BYD Seagull
Modelnavnet kan ændre sig, men den 378 cm korte mikrobil kører allerede på flere markeder og ventes til Danmark i løbet af første halvår 2025. Alt tyder på, at den tager positionen som Danmarks billigste elbil – vi vurderer, at startprisen kommer under 170.000 kr. Seagull ville have været endnu billigere, hvis ikke EU 7. juli havde indført øget told på kinesiske elbiler.
Trods lavprisen tyder intet på, at Seagull er et skrabet discountprodukt. Et amerikansk analysefirma, der har importeret bilen til USA og skilt bilen ad, beretter om en lille elbil med høj byggekvalitet. Med et batteri på knapt 40 kWh får Seagull en rækkevidde efter WLTP-normen omkring 300 km.
Citroën ë-C3
Den kompakte franske crossover skulle egentlig være ude at køre i Danmark nu, men er blevet forsinket af problemer med softwaren. Importøren ved p.t. ikke, hvornår de første biler kan leveres – inden årsskiftet bør være realistisk.
Meget skal gå galt, hvis ikke ë-C3 bevarer forspringet og dermed kan introduceres som Danmarks billigste elbil. Priserne begynder fra 180.000 kr. for en fornuftig udstyret basisversion, hvor din egen smartphone spiller rollen som central infotainmentskærm for at holde prisen nede.
Trods en kompakt længde på 402 cm giver det høje karrosseri god plads til den lille familie – også på bagsædet. Batteriet på 44 kWh giver en rækkevidde på 320 km. Til gengæld er der sparet på kræfterne. Modsat de fleste elbiler nøjes ë-C3 med beskedne 87 kW (118 hk) under motorhjelmen. Ved 135 km/t er der udsolgt – men det rækker til danske forhold. Batteriet tager imod 11 kW vekselstrøm og 100 kW i en lynlader.
Senere følger ë-C3 Aircross – en forlænget udgave på 439 cm, der har plads til syv. Den kan Citroën næppe holde under 200.000 kr., men det er godt set af franskmændene at blive de første, der tilbyder en billig elbil til syv personer.
Fiat Grande Panda
Som Citroën er Fiat en del af Stellantis koncernen. Kort inde i 2024 og lige efter søsterbilen ë-C3 følger Fiat trop med den nye Grande Panda. De to biler deler al teknik og formentlig også præstationer, selv om Fiat endnu ikke har afsløret mange detaljer.
Den italienske charmør og historiske bestseller for Fiat kommer i klassisk praktisk og kantet Panda-stil, men er tre cm kortere end sin franske kusine. Fiat lover dog mindst lige så god plads – og dén køber vi, for Fiat og i særdeleshed Panda har altid budt på effektiv rumudnyttelse.
Fiat selv taler om, at Grande Panda skal skille sig ud med sin ’italienskhed’ og 80er inspirerede design: Tjek selv boks-designet og pixel-LED lygterne. Og så har italienerne begået en lille genistreg med ladekablet, der bare trækkes ud af fronten, når der er brug for frisk strøm. Det er en af den slags opfindelser, der må få konkurrenterne til at udbryde, ”hvorfor har vi ikke selv tænkt på det?”
Hyundai Inster
Koreanske Hyundai-Kia satsede tidligt på elbiler og er ved at udvikle sig til lidt af et powerhouse i bilklassen. Forventningerne er derfor store til den lille Inster, der er 20 cm kortere end Citroën ë-C3 og også lettere smalskuldret med en beskeden bredde på 161 cm.
Til gengæld spiller Hyundai med musklerne, når det gælder teknologi. Forvent godt med udstyr – især i topversionen med 49 kWh-batteri, 355 km rækkevidde og en ladeevne på pæne 120 kW i en lynlader. Topfarten er 150 km/t og bagsædet kan længdejusteres, så du kan vælge mellem benplads på bagsædet eller plads i bagagerummet.
Kan den danske Hyundai-importør skrue en god pris sammen for Inster, ligner den kompakte koreaner et potentielt dansker-hit. Vi ser den herhjemme i løbet af første kvartal 2025.
Nissan Micra
Her er en nyhed, som der ikke er sluppet meget ud om – men som giver god mening. Japanske Nissan er i alliance med Renault og har derfor adgang til franskmændenes CMF-B EV platform, som den kommende og hypede Renault 5 Electric skal bygges på.
Micra bliver kort sagt den japanske udgave af den elektriske Renault 5. Det bør resultere i en kompakt hatchback i fire-meter klassen med rækkevidde op til 400 km. Eftersom Renault 5 er klar i begyndelsen af 2025, må vi gå ud fra, at Nissan Micra følger relativt hurtigt efter. Ifølge de sparsomme oplysninger skal Micra bygges side om side med Renault 5 i Frankrig og kommer til Danmark i andet halvår af 2025.
Opel Frontera
Vi bliver i det med alliancer blandt bilmærkerne. Opel indgår i Stellantis-koncernen, og så er det jo oplagt at lave en Opel-version af Citroën ë-C3.
Det er præcis, hvad tyskerne har gjort. Al teknik er fransk – og derfor rammer de aktuelle software-problemer også Opel – men tyskerne har fået lov at fortyske designet en smule og genoplive navnet Frontera. Lidt misvisende da Opel Frontera var en robust offroader baseret på en japansk Isuzu, men lad det nu ligge…
Den nye Frontera er 14 cm længere end søsterbilen Citroën ë-C3, men kommer med samme beskedne batteri og elmotor, der udelukkende trækker på forhjulene. Trods forlængelsen, der giver et større bagagerum, forventer vi, at Opel kan holde basisversionen af Frontera under de magiske 200.000 kr.
Efter planen skal Frontera komme umiddelbart efter Citroën ê-C3. Det gør den formentlig fortsat, når Stellantis har fået styr på softwaren, og så ser vi med stor sandsynlighed Opel Frontera på dansk asfalt omkring årsskiftet.
Renault 5 Electric
Af alle de meget omtalte og med længsel ventede kompakte og prisbillige elbiler har Renault 5 vel nok tiltrukket sig mest opmærksomhed. Der er bare noget over nye biler i firser-retro-design – især når Renault sjældent har forsømt en lejlighed til at vise bilen i Instragram-venlig gul lak. Så shiner den moderne fortolkning af den ikoniske, franske bestseller virkelig.
Faktisk skulle den elektriske nyfortolkning allerede nu summe rundt på danske veje. Som mange andre elbiler har Renault 5 Electric dog været ramt af flere forsinkelser. Nu skulle det dog være sikkert, at vi ser den herhjemme i begyndelsen af 2025.
Renault 5 kommer med to batteristørrelser – 40 kWh med en rækkevidde på 300 kilometer og 52 kWh med 400 kilometers rækkevidde. Ladeevnen blæser ikke alpehuen af nogen – max 80 kW med det lille batteri og 100 kW med det store. Til gengæld yder den største motor 110 kW (150 hk), og det gør nærmest den franske femmer til en hot hatch blandt konkurrenterne.
Det helt store spørgsmål er prisen. Tidligere har planen været at lancere Renault 5 som en lidt mere eksklusiv livsstilsbil – tænk Mini – til 230.000 kr., men priskonkurrencen på elbiler er så hård, at Renault formentlig bliver nødt til at følge med ned. Vi tror, at den billigste Renault 5 kan købes for lige under 200.000 kr. Renault vil næppe begå samme fejl som med Megane Electric, der fik en svær start på grund af lidt for høje intro-priser.
De når det ikke i 2025
Så får vi ikke mere elbil for 200.000 kr. i 2025. Kigger man tilbage i bilmærkernes optimistiske pressemeddelelser fra 2022 eller tidligere, skulle listen have været meget længere. Men et væld af forsinkelser betyder, at der kun vil være ovenstående syv nye elbiler til under 200.000 kr. i Danmark i 2025. Og så den billigste MG4, der allerede findes, ikke at forglemme.
Blandt de spændende og billige elbiler, der ikke når frem i 2025, er prominente modeller som Skoda Epiq, VW ID.2, VW ID.2 SUV, Cupra Raval og Renault Twingo Electric.
Den opmærksomme læser har også bemærket, at den varslede tsunami af billige kinesiske elbiler ikke rammer os i 2025. Bortset fra BYD Seagull ser vi ikke umiddelbart andre slagtilbud fra Kina næste år. Slet ikke fra de andre Kina-mærker, som vi allerede kender i Danmark som MG, Hongqi, Polestar, Nio og Xpeng. De satser ind til videre på større og dyrere modeller, og med EUs stærkt forøgede importtold på kinesiske elbiler, er det blevet sværere for nye kinesiske mærker at komme til Danmark og resten af Europa.
På længere sigt skal vi dog forvente, at de mere etablerede kinesiske mærker vil arbejde sig ’nedad’ i modelprogrammet og øge udvalget af små og billige elbiler. Også på det danske marked. Som skrevet i indledningen: 2025 bliver året, hvor vi endelig ser de billigere elbiler. Og det er kun begyndelsen.
Godt overblik👍
Har nogen af de små kommende elbiler mulighed for anhænger til lille trailer op til max 500 kg totalvægt?
Det har hidtil kun været MG4 med en pris lige under 300.000 kr, som må køre med en sådan trailer.
Hvad er den billigste elbil med den godkendelse?
Citron e-c3, må trække 550 kg.