Vi kender godt danskernes favoritbiler, men i den tunge ende af salgslisten finder vi flere overraskelser. Se her, hvilke biler der – både fortjent og ufortjent – sælger dårligt i Danmark.
Når ’hitlisten’ over de bedst sælgende biler på det danske bilmarked tikker ind hver måned, er der sjældent de store forskydninger i top 20. Sidste måned var den største overraskelse, at Danmarks mest solgte SUV – Nissan Qashqai – også var Danmarks mest solgte bil overhovedet. Qashqai tog førstepladsen foran Peugeot 208, der ellers plejer at have patent på den position, mens altid solidt sælgende VW Golf var tredjemest populær hos bilkøberne.
Ikke så meget drama der. Men læser man listen over bilsalget nedefra, dukker der flere artige overraskelser op. Ja, altså ikke at eksotiske mærker som Aston Martin og Lamborghini kun sælges i enkelte eksemplarer ad gangen, men at der faktisk findes adskillige bilmodeller, der burde sælge langt bedre end tilfældet er.
Hvilkenbil.dk er dykket ned på i bunden af det danske bilmarked og peger på fem ’mainstream’ bilmodeller, der af den ene eller anden grund må siges at underpræstere på det hjemlige marked bedømt over årets første 11 måneder. Men i stedet for at pege fingre, forsøger vi at sætte resultatet lidt i perspektiv: Er det lave salg fortjent eller ufortjent?
Mens et skuffende lavt salg vil være en frustration for forhandlere og importører, kan det omvendt være en fordel for bilkøberne. I hvert fald hvis de usolgte biler hober sig op, for så kan der være basis for klækkelige kontantrabatter. Er du er på udkig efter et godt tilbud, kan det ofte betale sig at gå målrettet efter de mindre populære bilmodeller.
Fiat 500 X: Ufortjent
500X er Fiats første crossover i et marked, der nærmest skriger på de høje, smarte livsstilsbiler. 500X spiller endda ret dygtigt på både retrostil og populariteten fra den nuttede Fiat 500, men lige meget hjælper det: I årets første 11 måneder har blot 57 danskere investeret i en 500X. Til sammenligning har Nissan solgt 6.369 Qashqai…
Fiat 500X klarede sig godt i hvilkenbils test og godt 260.000 kr. for en udgave med 140 hestes turbobenziner og Lounge-udstyr må siges at være OK. Fiat fedter dog lidt med udstyret, så vil du have almindeligheder som klimaanlæg og varme i sæderne, må du betale ekstra. Det kan være forklaringen på, at 500X fremstår som en af Danmarks mest oversete crossover-modeller. Læs test af Fiat 500X her.
Nissan Pulsar: Ufortjent
OK, den japanske udgave af VW Golf får ikke ligefrem pulsen til at stige, men Nissan Pulsar falder heller ikke igennem på nogle punkter. Tværtimod har Pulsar klassens største bagsæde, her er masser af udstyr i kampagneudgaven Acenta til 203.000 kr. og køreoplevelsen er blandt de mere komfortable i den lille mellemklasse. Læg hertil en kapabel turbobenzinmotor med 115 hk og det er lettere uforståeligt, at Nissan blot har solgt 158 Pulsar over de seneste 11 måneder. Hos VW har de i samme periode langet 5.722 Golf over disken, og så meget bedre er den tyske original trods alt ikke. Læs test af Pulsar her.
Honda HR-V: Fortjent
Med Honda HR-V befinder vi os i samme boldgade som Fiat 500X: Kompakt crossover, relativt ny model i et boomende marked, men med et skuffende lavt salg. For Honda er der det twist, at mærket var med til at skabe den originale SUV-bølge med modellen CR-V, der på verdensplan altid har været en solid sællert.
Det kan man ikke sige om den lidt mindre HR-V, der er baseret på en forlænget platform fra minibilen Jazz. Dermed har HR-V også det geniale ’magic’ bagsæde, der kan vippes op som biografstole, så du kan tage mountainbiken med ud i skoven. Derfra kniber det dog lidt med de gode indslag i HR-V. Hondas bud på en kompakt crossover lider blandt andet af en lettere astmatisk benzinmotor uden turbo, begrænset plads på forsæderne og priser, der ser småpebrede ud sammenlignet med bestselleren Nissan Qashqai. Derfor er det måske ikke så underligt, at der kun blev solgt 197 Honda HR-V i perioden januar til og med november i år. Læs test af HR-V her.
Ford Ka+: Fortjent
Fords nye indstigningsmodel er også en bil, der på godt dansk selv er ude om det: Mens forgængeren stortrivedes ved i flere omgange at være Danmarks billigste bil, skete der radikale ændringer med afløseren. Ikke alene fik Ka tilføjet et + på bagsmækken. Modellen voksede også en halv klasse, så den groede ud af mikroklassen og næsten ind i miniklassen, hvor konkurrenterne hedder VW Polo og Peugeot 208. Udfordringen for Ka+ er, at priserne er fulgt med op – også selv det modsatte egentlig burde være tilfældet, da Ka+ er en ægte verdensbil, der er udviklet i Brasilien og fremstilles i Indien.
Resultatet er en lidt discountpræget bil, der nok er rummelig, men også mangler motorkraft, den sidste finish og ikke mindst det moderne sikkerhedsudstyr som stadig flere konkurrenterne får som standard. Resultatet står sort på hvidt i listen over det danske bilsalg i årets første 11 måneder: Blot 371 solgte Ka+ i en klasse, der fortsat er blandt danskernes foretrukne. Salget af klassens mest populære model, VW Up, sætter Fords udfordring i perspektiv: 6.668 styk eller 18 gange så meget som Ka+. Det er en forskel, der kan give enhver salgschef søvnløse nætter. Læs mere om Ford Ka+ her.
Mazda 2: Både og…
683 solgte biler på 11 måneder er ikke katastrofalt – det svarer trods alt til flere end 60 biler om måneden. Alligevel vil vi hævde, at Mazda 2 underpræsterer. Den kompakte japaner fra 2015 begejstrede for blot to år siden med friskt design og sportslige køreegenskaber men ligner i dag et eksempel på, hvor hurtigt udviklingen går.
Salget er næsten halveret sammenlignet med sidste år, og det skyldes utvivlsomt, at Mazda 2 siden debuten er blevet angrebet af adskillige stærke og prisbillige nye konkurrenter som bl.a. Seat Ibiza, Hyundai i20, Kia Rio, Suzuki Swift og Citroën C3. Flere af konkurrenterne udstiller den lidt begrænsede plads i Mazda 2, og rivalernes turbomotorer virker også kraftigere end Mazda klassiske sugemotor. Læs test af Mazda 2 her.
Fin liste, men jeg havde faktisk forventet at se den nye Renault Grand Scenic på listen. Har salget af den ikke skuffet fælt? Synes det er sjældent, at man ser den. Formentlig fordi den er over-prized.
At Fiat ikke sælger mange biler, er der flere grunde til. De er alt for dyre og ikke mindst tørstige. Hvem gider en 2 cyl. motor der både er drikfældig og støjende ? – En Fiat 500X burde starte under kr. 200.000, og Fiat burde tilbyde 5 års garanti, så kunne Fiat måske få lidt mere gang i salget.
I USA er Fiat 500X én af de mest problemfyldte biler. Her findes den dog kun med 4-cylindrede motorer, som den deler med den næsten ligeså problemfyldte Jeep Renegade. Måske ville en grundigere kvalitetstest, give mere tillid til mærket. Senest har Fiat Punto scoret 0 stjerner i Euro NCAPs crashtest. Så… jeg synes det er “fortjent”, at der ikke sælges flere Fiat’er selvom det giver arbejde til værkstederne -men det er jo en anden snak.
Jeg har lige læst på Bilnorge.no, at Fiat i Norge fra 1.jan 2018 giver 7 års garanti eller 200.000 km, hvad der måtte komme først. Det er da noget man kan forstå, men det kan Fiat Danmark nok ikke!