DS4 er fransk flair i Golf-klubben

ds4

Anden generation af DS4 skærper stilen og er spækket med high-tech som kamerastyret affjedring, delvis autonom kørsel og head-up display.

Hvis en Audi A3 er for konservativ, en BMW 1-serie for kontant og en VW Golf for almindelig, tilbyder DS snart et spændende og meget fransk alternativ: 2. generation af DS4, der i et vist omfang kan betegnes som en avanceret luksusudgave af moderselskabet Citroëns kommende C4.

ds4
DS4 ser langt bredere og skarpere ud end sin forgænger. Smalle lygter og store hjul giver karakter.

Det med avanceret skal tages bogstaveligt. DS er spækket med high-tech, der gør den til meget mere end en C4 i haute couture-tøj: DS4 kommer med LED-matrix lygter, infrarødt nattesyn, der kan opdage dyr og mennesker i mørke på 200 meters afstand, et kæmpe head-up display på 21 tommer, kamerastyret affjedring, der scanner terrænet og justerer undervognen til ujævnheder foran bilen, digital instrumentering og ’trin 2’ autonom kørsel, der automatisk sænker farten i kurver.

Her trække vi lige vejret, for der er flere franske finurligheder på vej: På en separat 5-tommers skærm kan du bl.a. skrive adressen til navigationsanlægget – eller benytte stemmestyring i stedet. Vælger du læderindtræk er det lavet af genbrugslæder, og derudover finder vi eksotiske materialer som kulfiber, træ og alcantara i kabinen. Gearskiftet tager DS4 sig altid selv af. Et otte trins automatgear er standard i alle udgaver.

Bemærk den lille skærm foran gearvælgeren. Her kan du ‘tegne’ adressen til navigationsanlægget.
Bred og muskuløs

Men lad os hoppe ud igen og betragte DS4 udefra. I forhold til den nuværende model er DS4 iklædt skarpere linjer på et karrosseri, der ser ualmindeligt bredt ud. Store 18- eller 19-tommer hjul og smalle lygter giver DS4 et muskuløst udtryk. Du kan også vælge en Cross-udgave, der med lidt ekstra plasticskærme og diskrete tagrælinger signalerer crossover. Men lad dig ikke narre – DS4 er en relativt lav bil på 147 cm. Til gengæld er den med sine 4,4 meters længde og bredde på 183 cm en anelse større end oplagte konkurrenter som A3, BMW 1, Mercedes A og Golf.

Bortset fra manglen på en ren elbils-udgave er der fuld plade på drivlinerne til DS4. Du kan få benzinmotorer med 130, 180 eller 225 hk og sågar en diesel med 130 hk. Særligt spændende bliver ladehybrid-udgaven E-Tense, der kombinerer en 180 hestes benzinmotor med en elmotor på 110 hk og et batteri på 12,4 kW, der kan oplades i stikkontakten. Dermed kan du køre op til 50 km på ren el.

Sidstnævnte udgave kan blive særligt interessant i Danmark med de nye afgifter. Et prisgæt lyder på 350.000 kr., mens basisudgaven med 130 hestes benzin- eller dieselmotor formentlig begynder omkring 300.000 kr.

ds4
Som Cross får DS4 lidt flere plasticskærme og tagrælinger.

Fans af veldrejede franske fristelser må dog væbne sig med tålmodighed, før DS4 når frem til danske forhandlere. Det sker formentlig først i andet halvår af 2021.

DS4 placerer sig mellem de to crossover-modeller DS3 og DS7. Senere i år følger flagskibet og luksuslimousinen DS 9.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here