Efter halvt år som Fisker-ejer: Mange problemer, men håbet lever

fisker ocean

På et halvt år har Jonathan Schuttes Fisker Ocean været syv uger på værksted og plaget af talrige problemer. Men opdateringer hjælper.

Den danske bilskaber Henrik Fisker er i modvind med sit eget bilmærke. Som omtalt i sidste uge undersøger den amerikanske trafikstyrelse NHTSA to mulige fejl på Fiskers hidtil eneste bil, Fisker Ocean. Aktiekursen er styrtdykket til under én dollar. Kommer kursen ikke over det niveau, bliver Fisker Inc. afnoteret på børsen i New York. Endelig svigter salget. Fisker har omkring 5.000 usolgte Ocean stående på lager til en samlet værdi af to milliarder kroner.

Drømmebil

Oven i disse udfordringer kommer talrige problemer med fejl på de biler, som Fisker har leveret. Selv om der kører mindre end 5.000 Fisker Ocean i verden, skal man ikke lede længe på nettet for at finde beretninger fra frustrerede Fisker Ocean-ejere.

Hvilkenbil har talt med en af de få, danske ejere af Fisker Ocean: Jonathan Schutte fik sin Ocean midt i august sidste år, og er dermed blandt de første danskere i den hypede elbil. Kombinationen af flot design og imponerende præstationer som en rækkevidde på 700 km gjorde Fisker Ocean til en drømmebil for Jonathan Schutte. Men som han fortæller her efter seks måneder som Ocean-ejer, har drømmen også haft en snert af mareridt.

”På mange måder er jeg stadig glad for bilen. Den kører virkelig godt, er rummelig og praktisk, og så synes jeg, at det er en virkelig smuk bil. Men desværre har der også været mange problemer, som Fisker især i starten har haft svært ved at løse,” siger Jonathan Schutte.

Fisker Ocean
Jonathan Schutte var blandt de første danskere, der fik leveret sin Fisker Ocean i august sidste år. Topmodellen One med alt i udstyr – men også en lang række fejl.
Lang liste over fejl

Han fik sin fabriksnye Fisker midt i august sidste år. Fra dag ét har listen over umiddelbare fejl på Jonathan Schuttes topudstyrede Ocean One været lang:

Ved levering manglede nøgle nummer to og ventilationsdyserne fungerede ikke. De blev senere udskiftet.

Når det er koldt, kan det være svært at få varme nok i kabinen. Det virker som om, at der er nogle ’kuldebroer’ i bilen.

Fartpiloten fungerede kun sporadisk og trods opdateringer har fartpiloten fortsat ikke den lovede adaptive funktion, hvor den selv holder afstand til forankørende.

Nøglen driller også, så det kan være svært at komme ind og ud af bilen. Batteriet i nøglen er blevet skiftet flere gange, men det kan stadig være nødvendigt at skifte til brug af nøgle-app i telefonen for at låse bilen op.

Bilen melder løbende om fejl på bremserne – selv om de virker, som de skal. Til gengæld er det ikke altid muligt at slå parkeringsbremsen fra, når man vil køre – ofte kræver det flere forsøg.

Gik i stå på motorvejen

Jonathan Schutte har også oplevet mere graverende fejl. For eksempel kan den højlydt melde ’fare forude’ under helt normal kørsel, hvilket opleves utrygt. Nogle gange virker rekuperationen, hvor bilen motorbremser og lader strøm på batteriet, ikke. Som chauffør forventer man, at bilen bremser, når man slipper speederen – men pludselig skal man i stedet træde på bremsen. Det virker også utrygt.

To gange er bilen gået i stå midt under kørslen. Den ene gang på motorvejen.

”Det er jo ikke så godt, så jeg bad Fisker om at opdatere min bil så hurtigt som muligt. Det viste sig, at min bil skulle have en ny styreboks, som kun kunne installeres af en tekniker fra fabrikken i Østrig. Det endte med, at bilen holdt syv uger på værksted,” fortæller Jonathan Schutte.

Service er blevet bedre

Selv om han har været meget frustreret undervejs – også over kundeservicen – understreger han, at Fisker efterhånden er blevet bedre til at håndtere problemerne.

”Det var meget besværligt i starten, men egentlig er de søde og på det seneste er kundeservicen blevet meget bedre. De sørgede også for, at jeg havde en tilsvarende lånebil, mens min Ocean var på værksted. Men jeg har også brugt rigtigt meget tid på at fragte bilen frem og tilbage og få løbende status på udviklingen.”

Som kompensation har Fisker givet Jonathan Schutte opladningskort for 4.500 kr. samt to hjemmeladere.

Håbet lever

Jonathan Schuttes oplevelser med sin Ocean svarer ganske præcist til de beretninger, man kan læse på nettet fra andre Ocean-ejere. Og det gælder også hans holdning til mærket: Fisker har lavet en helt særlig bil med et stort potentiale – hvis bare fabrikken kan få styr på alle børnesygdommene.

Så vil Jonathan Schutte købe en Ocean igen?

”Det er svært at svare på. Men bilen fungerer bedre for hver opdatering. Hvis Fisker holder løfterne om at snart at løse alle problemer, synes jeg stadig, at Ocean er en fed bil i et fantastisk design, der virkelig skiller sig ud. Så jeg vil sige, at forhåbningerne ikke er blevet indfriet, men håbet lever stadig.”

Læs mere

En talsmand for Fisker har tidligere sagt til Hvilkenbil, at fejl på Fisker Ocean vil blive løst ved hjælp af over-the-air opdateringer af bilens software. Fisker skriver selv om det i sit newsroom. I torsdags offentliggjorde Fisker sit årsregnskab, hvoraf det fremgår, at virksomheden risikerer at løbe tør for penge i 2024.

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here