Elbiler er på vej til at blive nutidens kolde krigsvåben

kinesiske bilmærker

USA truer med at firedoble importtolden på kinesiske biler. En ny kold krig synes på vej, og det kan betyde dyrere kinesiske biler i Vesten.

EU overvejer, hvordan vi skal dæmme op for stormfloden af kinesiske biler, der bliver til med massiv statsstøtte. Amerikanerne har for flere år siden indført importtold på kinesiske varer, men meget tyder på, at USA vil skrue massivt op for afgifterne.

En ny kold krig, der godt nok ikke handler om masseødelæggelsesvåben og truslen om gensidig udslettelse, synes med andre ord på vej.

Den amerikanske avis The Wall Street Journal har nemlig fået fingre i interne papirer fra Det Hvide Hus. Ifølge avisen planlægger præsident Joe Biden om kort tid at foreslå en forhøjelse af importtolden på kinesiske varer fra 25 til 100 procent.

Det vil ikke kun ramme kinesiske biler importeret til USA, men også ramme vestlige mærker, som får produceret biler i Kina til det amerikanske marked. Det vil blandt andet få betydning for amerikansk-ejede Tesla.

Sandsynligheden for, at den forhøjede amerikanske importtold vil få betydning for kinesiske varer importeret til resten af Vesten, vurderes af eksperter til at være særdeles stor.

Har advaret længe
kinesiske biler
BYD Seagull er en af de kinesiske elbiler, der ventes at blive meget billig.

Vestlige bilproducenter har længe advaret mod truslen fra Kina, hvor den kinesiske stat støtter den lokale bilindustri med årlige milliardbeløb.

Officielt for at fremme den grønne udvikling, men også for at hjælpe kinesiske produkter ind på de vestlige markeder. Så forbrugerne kan købe kinesiske varer til meget fordelagtige priser, som den vestlige bilindustri har svært ved at konkurrere med.

Det seneste halve år har EU overvejet en forhøjelse af importtolden på kinesiske varer og dermed også på kinesiske biler. I øjeblikket er importtolden exceptionelt lav, kun 10 procent. Man har indtil videre forestillet sig en forhøjelse til omkring 25 procent. Hvis de 27 EU-lande i løbet af de kommende måneder bliver enige, kan det betyde en forhøjet importtold med tilbagevirkende kraft fra 7. marts i år.

Generel amerikansk enighed
kinesiske biler
Nogle Tesla-modeller bliver produceret i Kina og sendt til USA.

Den plan, som The Wall Street Journal beskriver, er ikke tomme tønder, der buldrer. Også Joe Bidens modkandidat til efterårets præsidentvalg, republikaneren Donald Trump, turnerer i sin valgkamp med et budskab om, at han vil forhøje importtolden til 100 procent, hvis han bliver valgt.

En amerikansk stramning vil med meget stor sandsynlighed også få betydning for den importtold, som EU opkræver på kinesiske varer.

Kinesiske BYD (Build Your Dreams) ligger i tæt konkurrence med Tesla om at være verdens største producent af elbiler. BYD er verdens største producent af biler, der kan oplades. Altså verdens største, hvis man tæller opladningshybrider med. 

Volvo og Polestar er ejet af kinesiske Geely, og indtil videre bliver bl.a. Volvo EX30 og Polestar 2 produceret i Kina, så de vil også blive ramt af en importtold. Udover Tesla får amerikanske Buick og Lincoln produceret biler i Kina.

[email protected]

1 COMMENT

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here