Her er Honda CR-V’s frække lillesøster

Vezel er en ”krympet” Honda CR-V, der skal tage kampen op mod crossover-konkurrenter som Renault Captur og Peugeot 2008. Dansk premiere i 2015.

Honda hopper også på bølgen af kompakte crossover-biler, der lige nu er den hurtigst voksende bilklasse i verden. I disse dage er den kompakte Honda Vezel blandt de mest spændende nyheder på biludstillingen i Tokyo – og den første reelle, japanske udfordrer til populære biler i klassen som Peugeot 2008 og Renault Captur, der hitter i det meste af Europa.

Der er god logik i Honda’s udspil. Japanerne var blandt pionererne, der var med til at skabe begrebet ”crossover” – altså en bil, der kombinerer personbilens komfort med SUV’ens høje siddestilling og eventyrlystne udstråling. Det gjorde de første gang med ”softroaderen” Honda CR-V, der nok lignede en firehjulstrækker, men også kunne fås udelukkende med forhjulstræk og siden er blevet en solid salgssucces for Honda. Efterfølgende har bilkøbere verden over fået smag for lidt mindre biler, og det er her, Honda Vezel kommer ind i billedet.

Stærkt skrånende sideruder og markerede skærme giver Honda Vezel et atletisk look.
Stærkt skrånende sideruder og markerede skærme giver Honda Vezel et atletisk look.

Det vil sige, der går noget tid, før vi ser den i Danmark og resten af Europa. Japanerne får fornøjelsen umiddelbart før jul, men herhjemme kommer vi nok akkurat ind i 2015, før ”væselen” rammer dansk asfalt. Honda Vezel er nemlig baseret på næsten generation af det lille rumfartøj Jazz, som også først kommer til Europa i 2015.

Lidt ærgerligt – også for Honda, der må se de franske fristelser Renault Captur og Peugeot 2008 sætte sig tungt på markedet for kompakte ”gadekryds” ind til da.

Første crossover med hybridteknik
Omvendt er der tilsyneladende noget at vente på. Honda Vezel bliver nemlig klassens første, der kan fås med en sparsommelig hybridmotor: Med både el- og benzinmotor råder den japanske ”softroader” over 136 hk og vil formentlig kunne køre mindst 25 km/l. Basisudgaven får en 118 hestes benzinmotor uden turbo, mens det formentlig også kan lade sig gøre at skohorne Hondas fine 1,6 liters dieselmotor ned i Vezel til de mange europæiske bilkøbere, der foretrækker en oliebrænder. Forhjulstræk er standard, mens firehjulstræk bliver ekstraudstyr.

På vej til Europa skifter Honda Vezel formentlig navn. Måske til HR-V, hvis nogen kan huske den. Tilbage i 1999 var den Honda’s første forsøg på at lave en kompakt crossover – dog uden succes. Siden er stemningen skiftet, og Honda har derfor store forventninger til Vezel på markeder verden over.

Ingen pjank, men renelinjer i Honda Vezel's kabine. Her hybrid-udgaven med automatgear, der formentlig bliver typen med dobbeltkobling.
Ingen pjank, men rene linjer i Honda Vezel’s kabine. Her hybrid-udgaven med automatgear, der formentlig bliver typen med dobbeltkobling.

Læs mere om Honda Jazz og konceptudgaven af Vezel

[email protected]

Skriv en besked

Please enter your comment!
Please enter your name here