De traditionelle farver på biler går igen på elbiler, men der synes at være en tendens til et skifte mod de mindre ‘sikre’ farver.
Ingen tvivl om, at europæerne foretrækker sorte biler. Flertallet – 22 procent – af alle biler i Europa er sorte. Men når det kommer til elbiler, antyder britiske undersøgelser, at elbilisterne ikke er så bange for at bevæge sig en smule væk fra de traditionelle og ‘sikre’ farver.
Overordnet set er sort, grå, hvid, blå og rød de fem mest populære bilfarver, men undersøgelsen viser også, at flere elbilister vælger en hvid, blå eller en rød bil sammenlignet med det valg, som fossilbilisterne tager.
Ret beset spiller det nok – helt uvidenskabeligt – også ind, at Tesla, hvor Model Y og Model 3 (foto øverst) er blandt de meget solgte i verden, som et udgangspunkt kun fås i seks farver. Hvid er standardfarven, mens blå og rød er to af de andre muligheder.
Farver til biler er som mange andre modeluner. Og så alligevel ikke. For der er en gennemgående tendens til, at bilkøbere hælder til den universelle og skudsikre sandhed, som er, at farver med spræl er et risikabelt valg. Fordi en bil i en neutral farve altid vil være nemmere at sælge end en bil i en kraftig kulør. Og de neutrale farver er i bil-sammenhæng sort, grå, sølv, hvid og den afdæmpede blå.
Den nationale sindsstemning afspejler farvevalget
En undersøgelse fra det britiske magasin The Economist viste for nogle år siden, at britiske bilkøbere gennem tiden traditionelt har købt biler i mørkere nuancer, når den nationale sindsstemning er mere pessimistisk. Når det er federe og mere fremgangsrige tider, køber bilisterne biler i mere klare farver.
Om vi er på vej mod lysere tider, skal vi ikke afgøre her på Hvilkenbil, men hvis teorien holder, så var Fiat i hvert fald for et års tid siden meget optimistiske omkring fremtiden. Da besluttede italienerne nemlig, at den absolut sidste grå Fiat nu er produceret, og at Fiat for tid og evighed skal lakeres i glade og optimistiske farver.
Man tager næppe munden for fuld ved at påstå, at Fiat har brug for den optimisme. For et par måneder siden var man nødsaget til at sætte produktionen af den elektriske Fiat 500 på pause på grund af manglende efterspørgsel.
Hvis man tager en tur gennem verdensdele og farvepaletter viser fakta, at 23 pct. af alle biler i verden er hvide. Lige så mange er sølvfarvede eller grå. Som tidligere nævnt er sort den mest populære farve i Europa; kun 10 pct. af alle biler i verden er sorte.
Worldmetrics.org samler data fra et væld af kilder, og det er de data, vi gengiver herunder.
Sorte biler
– Har 47 pct. højere risiko for at være involveret i færdselsuheld end hvide.
– Er et populært valg for luksuskøretøjer, da sort signalerer, at ejeren er elegant og sofistikeret.
– Holder deres værdi bedre end andre.
Hvide biler
– Er generelt meget synlige på vejen og er derfor procentvis mindre involveret i færdselsuheld.
– Er mindre populære blandt biltyve.
– 43 pct. af alle solgte biler i Indien er hvide, 25 pct. af alle i Nordamerika er hvide.
Sølvfarvede og grå
– Opfattes som praktiske og underspillede og derfor ofte et valg for konservative bilkøbere.
– Ejere af sølvfarvede biler vil opfattes som moderne og fysisk aktive.
– Sølvfarvede biler købes ofte af yngre, som sætter pris på æstetik.
– Den meget mørke grå, koksgrå, nuance viser en ejer, som ønsker at signalere, at vedkommende er sofistikeret, tidløs, elegant og æstetisk indstillet.
– De grå biler købes ofte af bilister, som prioriterer vedligeholdelse lavt, da farven er praktisk i forhold til at skjule snavs og skrammer.
Blå biler
– Farven har en beroligende effekt på fører og passagerer.
– De associeres med stabilitet og pålidelighed og gør dem dermed populære blandt familier.
– Biler, som er kongeblå, mørkeblå, betragtes ofte som klassiske og tidløse.
– Ejere af kongeblå biler kædes ofte sammen med professionalisme og pålidelighed, og derfor vælges de ofte af det tunge erhvervsliv.
Røde biler
– Der er 10 procent større sandsynlighed for, at de bliver stjålet.
– Det er mere sandsynligt, at de bliver involveret i færdselsuheld i dagtimerne.
– Førere af røde biler får oftere en fartbøde end andre.
Af redaktionen